VVS’19: ”Besøgstallet har været stigende hele vejen igennem”
Siden slutningen af 1980’erne har Odense hvert andet år været samlingspunkt for den danske VVS-branche, når VVS-messen løber af stablen.
VVS-messen fik sin spæde start i Odense i slutningen af 1980’erne. Dengang var der langt færre udstillere og langt mindre plads, end det er tilfældet i dag, da det blev afholdt hos Rør & Armatur på Ørbækvej – ikke så langt fra Odense Congress Center.
I løbet af få år voksede messen dog ud af rammerne – der var brug for mere plads, da man ønskede at nå ud til en bredere faggruppe end de faste kunder. I 1993 rykkede VVS-messen derfor til Odense Congress Center, hvor den i år afholdes for 14. gang i et samarbejde mellem Odense Congress Center og brancheforeningen Veltek.
Michael Helm er messechef i Odense Congress Center, hvor han første gang var projektleder på VVS-messen i 2005. Da han kom til, var VVS-messen allerede veletableret – faktisk er besøgstallene steget støt siden 1995, hvor de første registreringer af besøgstal stammer fra.
”I 1995 var der 2.782 besøgende, og på den seneste messe i 2017 havde vi over 9.300 besøgende. Messen har været en succes i den henseende, at besøgstallet har været stigende hele vejen igennem,” siger Michael Helm og fortsætter:
”Vi har enkelte udstillere, der har været med hele vejen fra VVS-messens fødsel, og omkring 80 pct. af udstillerskaren er gengangere fra tidligere år, hvilket er en meget høj andel,” siger han.
En af de største udfordringer, arrangørerne af messen har stået overfor, var da finanskrisen ramte i 2007/2008.
”Hele branchen var i knæ, ligesom mange andre brancher, så der var det lidt tungere at få solgt standpladserne på messen end tidligere år, men vi kom faktisk rimelig hæderligt igennem finanskrisen”, siger Michael Helm.
Interesse fra udlandet
I dag oplever messechefen, at messen er så etableret, og opbakningen er så stor, at både virksomheder og udstillere aktivt opsøger messen. Der er også stigende interesse fra udlandet.
”Der er ikke kæmpe international søgning, men vi får alligevel en del udstillere udefra – primært Sverige og Tyskland. Det hænger formentlig sammen med globaliseringen, da mange af de store udstillere på messen har rødder i udlandet”, siger han.
Der kommer dog også mindre udenlandske firmaer og udstiller, og messen har også set en stigning i gæster af andre nationaliteter. For eksempel har tyskere, belgiere og kinesere i år meldt deres ankomst på messen.
VVS-messen har valgt ikke at køre med et specifikt tema. Ifølge Michael Helm giver fravalget af et tema plads til en mere dynamisk model, hvor den samme messe kan rumme stor forskellighed og variation.
”Nu er digitaliseringen lidt kommet snigende ind i branchen, og det bliver så selvfølgelig et naturligt omdrejningspunkt for messen”, siger Michael Helm, der understreger, at det absolut er muligt, at der kommer et mere fast overordnet tema for messen fremadrettet.
Læs også: Veltek: VVS-messen højner det faglige niveau i branchen
”Vi lytter altid til vores udstilleres og besøgendes evalueringer efter messen og tager den derfra. Det kan også være, at deltagerne efterlyser nogle flere tunge faglige indlæg eller workshops. Lige nu er det netværket, der er i fokus, men vi lytter hele tiden til, hvad der rører sig ude i markedet, og så tager vi bestik af situationen ud fra de tilbagemeldinger, vi modtager”, siger messechefen.
- JMA
Denne artikel er del af et tema:
Tema: VVS'19