30.000 armaturer udskiftes i Aarhus
Danmarks største udbud inden for vejbelysning: Om få måneder er Aarhus Kommune færdig med et omfattende projekt, hvor hovedparten af belysningen på gader og stræder er blevet udskiftet. Målet har været at spare, få mere intelligent belysning og leve op til internationale krav om energieffektivitet i det offentlige.
Lækkert lys til en billig penge. Det bliver resultatet i Aarhus Kommune, hvor et godt stykke over halvdelen af alle gadelamper er ved at være udskiftet. Næsten 30.000 gamle armaturer vil blive erstattet med nye LED-armaturer, og den udskiftning giver en så stor energibesparelse, at projektet er selvfinansierende.
Den store udskiftning har stået på siden 2015 og giver ud over en stor besparelse på el-regnskabet også bedre lys og nye muligheder for smart belysning i den jyske hovedstad, som går efter at blive C02-neutral i 2030.
Ventede på ny teknologi
Da det stod klart for kommunen tilbage i 2013, at en stor udskiftning af belysning var nødvendig, valgte man at gå grundigt til værks.
Hvor andre, mindre kommuner hurtigt skiftede gamle kviksølvbaserede armaturer ud med den seneste teknologi inden for energibesparende LED-belysning, valgte man i Aarhus at vente et stykke tid og dermed drage nytte af den allernyeste teknologi.
”Det var et strategisk valg at afvente til teknologien var helt moden. Der er risici, når man kigger ind i en teknologi med begrænsede driftserfaringer. Konsekvenserne ved at træffe dårlige beslutninger i en lang proces som denne kan være mange og uoverskuelige. Derfor var det vigtig for os at gøre et grundigt stykke undersøgelsesarbejde, inden selve udskiftningen blev igangsat", fortæller teamleder for Lys og Trafikledelse i Aarhus Kommune, Peter Ryberg Neess, og fortsætter:
"Vi kunne se, at udviklingen inden for LED gik rigtig hurtigt, og vi har ved at vente faktisk opnået, at levetiden på vores nye lys er blevet fordoblet. Da vi begyndte på projektet, havde de bedste LED-løsninger en estimeret levetid på omkring 50.000 timer. Nu har de 100.000 eller mere, og det betyder, at vores case hænger rigtig godt sammen”.
Målet var, at projektet ”Energirenovering af vejbelysning” skulle være udgiftsneutralt, og alt tyder på, at det kommer til at holde stik. Projektets samlede priser løber op i cirka 150 millioner kroner, men det indhentes af, at der kan spares cirka 30 procent på elregningen til kommunens vejbelysning – dertil kommer så en miljøgevinst i form af 2.500 tons mindre udledt CO2.
Læs også: LED-lys kan spare butikkerne for 53.000 tons CO2
”Det synes jeg godt, vi kan være stolte over, og vores projekt har også været inspiration for andre kommuner”, siger Peter Ryberg Neess, der også glæder sig over, at kommunens veje med de nye LED-armaturer tilmed har fået en bedre lysfordeling.
”Mange af de armaturer, vi har udskiftet, er op til 40 år gamle, og vi har i samme ombæring lagt nye kabler, der erstatter nogle, som har ligget i jorden i over 70 år. Så det har været en tiltrængt renovering”, siger han.
Borgerinddragelse gav ny indsigt
Et andet aspekt, der ifølge Peter Ryberg Neess har bidraget til det succesfulde projekt, er, at borgerne blev inddraget. Der blev i 2013 iværksat et prøvebelysningsprojekt på otte udvalgte strækninger, som bestod af stier, villaveje og et industriområde.
Om projektet ”Energirenovering af vejbelysning” i Aarhus Kommune
- Armaturer: 29.700 stk.
- Master: 1.269 stk.
- Kabelgravning: 24 km
- Entreprisesum: 113,5 mio. kr.
Se mere på www.aarhus.dk/lys
Sammen med Aarhus Universitet blev der afholdt møder med borgerne på de berørte villaveje, og det gav nogle værdifulde inputs til de forskellige armaturer og deres lystekniske egenskaber:
”Vi ved som fagfolk meget om lys, men det var spændende for os at høre borgernes meninger, og flere af deres tilbagemeldinger har vi brugt i det endelige projekt. Eksempelvis har vi i kommunen tidligere slukket for hver anden gadelampe om natten for at spare penge. Det har dog ført til utryghed, fordi det betyder, at man ikke kan se ansigtet på andre fodgængere, fortæller Peter Ryberg Neess og fortsætter:
"For at imødekomme den situation har vi valgt med den nye belysning at have alle lamperne tændt, men dæmpe dem med 50 procent”.
Han påpeger samtidig, at det også er med til at forbedre trafiksikkerheden.
På en af vejene afprøvedes bevægelsesstyring. En borger på en anden vej gjorde opmærksom på, at det kunne han ikke tænke sig, eftersom han ikke ønskede at naboerne skulle følge hans færden.
”Vi fravalgte bevægelsesstyring til vejbelysning, eftersom der på det tidspunkt ikke var økonomisk incitament for det, plus hensynet til borgernes privacy”, fortæller Peter Ryberg Neess.