Aktører investerer milliarder i ladestandere
For at gøre det mere attraktivt at skifte til en elbil investerer Norlys yderligere 1 milliard kroner i ladeløsninger og sænker prisen. Samtidig går to aktører sammen om at hjælpe virksomheder til at konvertere til bilflåden til el, mens to andre aktører samarbejder om nyt netværk.
Selvom Danmark stadig føler effekterne af energikrisen, viser de seneste tal fra Danmarks Statistik, at bestanden af elbiler steg med 69 procent i 2022 sammenlignet med året før. Trods dette udgør manglende lademuligheder fortsat en af de største hindringer for at fremme den grønne omstilling inden for transportsektoren i Danmark. Danske virksomheder og organisationer kan spille en vigtig rolle i at løse udfordringen ved at tilbyde ladestandere til deres medarbejdere, og efterspørgslen på ladeløsninger til firmaer er også i kraftig vækst.
Derfor investerer Norlys yderligere 1 milliard kroner i ladeløsninger til elbillisterne. Allerede i 2022 meldte energi- og telekoncernen ud, at den investerer 1 milliard kroner i offentlige ladestandere. Nu er turen kommet til ladebokse hos private elbilejere, mens også boligforeninger og erhverv vil få glæde af investeringen.
”Med tilbuddet giver vi vores andelshavere – og snart også vores kunder i hele Danmark – en så stor rabat på leje af ladeboksen, at det bliver svært ikke at vælge elbilen til. Det er vores bidrag til at få flere elbiler på gaden og forsat understøtte den grønne omstilling”, siger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys’ energiforretning.
Installatør etablerer nyt samarbejde
Samtidig indgår Caverion og Monta samarbejde, og forventer at få en væsentlig andel af ladestandermarkedet til virksomheder inden 2025.
For at styrke ladeinfrastrukturen og sætte skub i den grønne omstilling har Caverion og Monta indgået et samarbejde, der skal gøre det nemmere for erhvervslivet at tilbyde opladning på arbejdspladsen. Caverion vil med Monta hjælpe virksomheder med at transformere deres bilflåde til elkøretøjer samt udvide ladeinfrastrukturen til gavn for alle elbilister.
“Mange virksomheder på tværs af størrelse og branche er for alvor begyndt at sætte ladestandere op på arbejdspladserne til gavn for medarbejdere og ikke mindst miljøet. I lang tid har det været en udfordring at administrere flere ladestandere i praksis, men vores samarbejdet med Monta giver mulighed for en samlet løsning, som gør det nemt at administrere og automatisere betalinger,” fortæller Carsten Sørensen, direktør hos Caverion Danmark.
Billigere ladebokse
Norlys’ investering betyder, at tusindvis af private elbilister kan se frem til en markant rabat på leje af en ladeboks fra Norlys. Elbilejere i hele landet kan få glæde af tilbuddet, og i første omgang begynder Norlys udrulningen af tilbuddet til de 800.000 andelshavere, som ejer Norlys.
Læs også: Installatører skal registrere varmepumper og ladestandere
”Som andelsejet selskab er det naturligt for os at begynde hos vores andelshavere – præcis som vi gjorde med fiberudrulningen. Derfor giver vi nu som de første vores 800.000 andelshavere adgang til en mærkbar rabat”, siger Mads Brøgger.
Helt konkret betyder investeringen, at Norlys giver privatkunderne en månedlig rabat på leje af ladeboksen på 120 kroner. Dermed koster det 79 kroner om måneden at leje en ladeboks fra Norlys. Rabatten gælder alle Norlys’ 800.000 andelshavere, der samtidig er elkunder i Norlys.
Er man allerede kunde hos Norlys med en lejet ladeboks og berettiget til tilbuddet, sætter Norlys automatisk prisen ned.
Ny aftale om ladenetværk
DCC Energi, der driver Shell tankstationerne i Danmark, opruster også sine aktiviteter på elbilsmarkedet og udvider samarbejdet med Spirii. Spirii leverer i forvejen platform til DCC Energis ladeløsninger til private og virksomheder, og skal nu også levere drifts- og betalingsplatform til DCC Energis offentlige netværk af lynladere.
DCC Energi, der driver Shell tankstationerne i Danmark, opruster sine aktiviteter på elbilsmarkedet og udvider samarbejdet med Spirii. Spirii leverer i forvejen platform til DCC Energis ladeløsninger til private og virksomheder, og skal nu også levere drifts- og betalingsplatform til DCC Energis offentlige netværk af lynladere.
Læs også: Nye krav til ladestandere skal fremme funktionaliteten
Selskaberne bag de danske tankstationer er for alvor begyndt at omstille deres forretning til en fremtid med elektrisk transport og har mere end nogensinde fokus på at udvide de traditionelle tankstationer til også at tilbyde opladning til elbiler. De er kun én blandt mange brancher, der ønsker at gøre opladning af elbiler til en del af deres forretning.
Det mærker især Spirii, som har bygget en software-platform til drift og håndtering af ladeløsninger til elbiler. Selskabet har i de seneste år oplevet en massiv interesse fra flere brancher i hele Europa, der vil tilbyde ladeløsninger til elbilister og som har brug for en platform til at bygge deres forretning på. Selskabet har allerede mange store danske og udenlandske ladeoperatører på sin platform, og står i dag for over 20 procent af det offentlige ladenetværk alene i Danmark.
”De mange nuværende og kommende elbilejere skal alle bruge smarte, simple ladeløsninger til at lade op derhjemme, på arbejdspladsen og på farten. Flere brancher, inklusiv tankstationer, har fået øjnene op for det kæmpe markedspotentiale, der ligger i at udvikle og tilbyde ladeløsninger. I Spirii mærker vi derfor kæmpe international efterspørgsel på vores platformsløsninger”, fortæller Tore Harritshøj, administrerende direktør i Spirii.
Efterspørger fleksible ladeløsninger
Monta, som er et styresystem til alle typer ladestandere, oplever en stor efterspørgsel på især fleksibilitet hos de virksomheder, der både vil gøre noget godt for medarbejdere og lokalmiljøet.
“Der er desværre stadig mange områder i Danmark, hvor der er langt mellem de offentlige ladestandere, hvilket besværliggør dét at have elbil. Virksomheder kan med vores samarbejde sikre sig, at medarbejderne kan oplade i arbejdstiden, mens andre elbilister kan drage nytte af dem uden for arbejdstiden og i weekenden. På den måde hjælper virksomheden sine medarbejdere med at overgå til elbil, mens den udvider ladeinfrastrukturen i lokalområdet. Det er en win-win for alle parter”, fortæller Peter Vodder, Landechef hos Monta, og tilføjer:
“Caverion er en af de mest ambitiøse virksomheder indenfor opsætning af ladestandere, og deres handlekraft kommer til at gøre en stor forskel, hvad angår vores CO2 udslip i byerne og på vejene. Vi er stolte over at være deres samarbejdspartner, og vi glæder os til at rulle ladestandere ud i hele Danmark sammen”.
Matcher den langsigtede strategi
Hos Caverion er udvidelsen af deres serviceydelser og bidrag til den grønne omstilling på transportområdet en del af et større strategisk fokus, der skal skabe bæredygtighedsgevinster på tværs af flere forretningsområder.
“Ved at modernisere og digitalisere bygninger kan vi reducere CO2-udledningen med 20 procent. Den samme, hvis ikke større, gevinst er at hente ved at hjælpe vores kunder med at overgå til elbiler, og derfor passer partnerskabet som fod i hose ind i vores langsigtede strategi om at skabe en effekt, der er 10 gange større end vores eget CO2 udtryk inden 2030. Vi glæder os derfor over, at vi nu kan tilbyde komplette ladeløsninger til vores kunder over hele Danmark”, afslutter Carsten Sørensen.