Alcadon tilpasser standard- og specialiserede produkter til installationsvirksomheder
I Alcadons danske hovedkvarter i Nivå har lageret i en årrække været udbygget med en produktionsafdeling, som tilpasser standard- eller specialiserede produkter til forsyningsselskabernes og installationsvirksomhedernes praktiske forhold i felten.
Fiberoptik er følsomt – og arbejdsmiljøet omkring installation af fibrene er som udgangspunkt ikke optimalt i forhold til de optiske fibre, der hverken må knækkes eller udsættes for snavs.
Udviklingen inden for installation og splidsning er dog gået den rigtige vej, og det er efterhånden sjældent, at man oplever, at montørerne fra forsyningsselskaberne sidder sammenkrøbne i små telte i al slags vejr for at samle fibrene fra hovedkablerne til FTTH-løsningerne (Fiber-To-The-Home) til de enkelte forbrugere. Heldigvis!
Hos Alcadon er der over det seneste årti opstået et betydeligt behov hos kunder – navnlig forsyningsselskaberne og installatørerne – om at få mere installationsfærdige løsninger fremfor ”bare” komponenter og værktøjer. Og ideen er logisk nok: Jo flere opgaver, der kan udgøres af erfarne medarbejdere med et indgående produktkendskab, desto hurtigere kan opgaverne i felten udføres.
LÆS OGSÅ: Solar og IBA Kolding vil sætte nye standarder på efteruddannelsesområdet
”Det er værditilvækst, som virkelig giver menign. Hvis vi kan flytte plidseopgaver i felten ind i montørernes varebiler, så kan montørerne udføre deres arbejde langt hurtigere og bedre under bekvemme forhold. Der er heller ikke – så at sige – risiko for at tabe fiberen i mudderpølen, hvis installationsboksen tæt på forbrugeren kan monteres i varebilen, og hele den konnekterede enhed blot skal sættes på plads i sin endelige position”, fortæller Lager- og produktionschef, Niels Carstensen.
Han har fulgt ens tor del af den vækst, som Alcadon i Nivå har haft i løbet af godt og vel et årti, hvor de kundespecifikke montageopgaver bare er vokset i omfang, styktal og kompleksitet, så afdelingen for lager og montage i dag beskæftiger ni medarbejdere.
Samme kvalitet hver eneste gang
Niels Carstensen fortæller om de fordele, der ligger i at lade Alcadon udføre en række montageopgaver in-house. Indledningsvis er der nogle gevaldige logistiske fordele i, at Alcadons lager og produktion er samlet på ét sted.
Hvis et skab eller en installationsboks/ODF skal forsynes med rør/føringer og fittings, så kender Alcadon opgaven på forhånd, og alle komponenter er til rådighed, når ordren skal effektueres. Man er ikke begrænset af en varebils rumfang, og mange af montageopgaverne kan udføres ved arbejdsborde med de rigtige materialer, værktøjer og et godt arbejdslys til rådighed.
LÆS OGSÅ: 412.000 boliger opvarmes med naturgas
”Ved at udfære en stor del af montagen, før produkterne overhovedet forlader Alcadon, så bliver kvaliteten også ensartet fra gang til gang – og følger de specifikationer, som producenterne og kunden foreskriver. Det er faktisk ikke så indlysende, som det lyder. Forsyningsselskabernes montører er dygtige håndværkere, men alligevel kan fortolkningen af specifikationer variere fra montør til montør. In-house produktionen har den fordel, at manualer og det praktisk udførte arbejde altid passer sammen. Det kan være en fordel, hvis man ti år efter skal servicere en installation – og den montør, som har udført installationen måske har skiftet job”, forklarer Niels Carstensen.
Brian Jensen, netværksspecialist hos Alcadon, kan supplere med en praktisk case, hvor en kunde konstaterede, at boksene jo ikke var billigere, end hvis han købte delene separat. Det er jo sådan set rigtigt nok, men man skal se det samlede antal komponenter i en given opgave som en kit-løsning, der indeholder store besparelser.
Alcadons monstage sparer desuden mange timer i felten, og man skal i den forbindelse undgå at skille indkøb og installation ad. Alcadon har adskillige referencer, der bekræfter, at det i længden er det billigste at få en del af montagen udført i virksomheders lager- og produktionsafdeling i Nivå.
Ikke bundet af minimumskvanta
En positiv sidegevinst ved at bruge standardprodukter som udgangspunkt er, at der reelt ikke eksisterer en nedre grænse for, hvor små styktal Alcadon kan monteres på forhånd for en kunde. Det er derfor heller ikke sådan, at små kvanta får en uforholdsmæssig højere stykpris end volumenopgaverne. Niels Carstensen nævner flere eksempler på opgaver, hvor en installatørvirksomhed kun har skullet bruge 10 stykker af en given boks eller et ODF-panel.
LÆS OGSÅ: Ny løsning omdanner skibes overskudsvarme til strøm
”Omvendt er vi for tiden i gang med en betydelig større opgave, som er udviklet sammen med et forsyningsselskab, der skal bruge i alt 1.500 bokse. Vi bruger CommScopes BUDI-boks (vægboks til splidsning og patch) som udgangspunkt, og den bliver i dette tilfælde monteret med op til 48 rør, hver med en længde på 6,5 meter. Selve BUDI-boksen sidder, hvor hovedkablet med de mange fibre bliver fordelt ud til slutbrugerne, og rørene beskytter blæsefibrene. Ved at montere de lange rør kan montøren let tage hele boksen ind i varebilen, hvor splidsningen kan ske under tørre varme og kontrollerede forhold. Efter splidsning kan boksen så bare hænges op på sin plads”, forklarer Niels Carstensen.
I en tid, hvor alle opgaver skal udgøres så effektivt og rationelt som muligt, rammer Alcadons tilbud om samling og bestykning af bokse med føringer og de anlægskomponenter, kunden ønsker, lige plet. Det sikrer desuden ensartethed, sporbarhed og en entydig dokumentation, hvilket er forudsætningen for lang levetid i felten med en teknisk høj kvalitet og nem praktisk installation. Det er nok også grunden til, at Alcadons dygtige folk udfører et stigende antal opgaver årligt.
Læs om flere kundecases på Alcadons hjemmeside.
-AKJ