Ansigtsgenkendelse bliver en hyldevare
Ansigtsgenkendelse er ikke kun for efterretningstjenester. Teknologien er efterhånden blevet så billig og gennemprøvet, at installatører i dag, uden særlige forudsætninger, kan implementere ansigtsgenkendelse. Det sker nu i vid udstrækning i detailhandlen og som adgangskontrol.
Hos Hikvision, der distribuerer løsninger til ansigtsgenkendelse, er der gang i salget og uddannelse af installatører i opsætning af de intelligente kameraer. Teknologien er nemlig, trods dens store kompleksitet, nærmest blevet en hyldevare, og det åbner for en række nye anvendelsesområder, hvor det tidligere har været for dyrt eller besværligt at bruge ansigtsgenkendelse.
Læs også: Intelligente installationer skal sikres mod hackerangreb
”Branchen har ventet på dette i mange år, og nu sker der virkelig noget. Opgaven er derfor at uddanne installatørerne og forklare kunderne, hvad teknologierne egentlig kan i praksis,” siger John Ørnebjerg, der er ansvarlig for presale og undervisning i Danmark og Island hos Hikvision, der producerer og forhandler kameraer og teknologi til ansigtsgenkendelse.
Branchen har ventet på dette i mange år, og nu sker der virkelig noget.
John Ørnebjerg, ansvarlig for presale og undervisning hos Hikvision
Adgangskontrol og optælling af personer
Kameraerne er så præcise, at de med op til 99 procents sikkerhed kan genkende en bestemt person, der allerede ligger i databasen, og det tager under et halvt sekund. John Ørnebjerg oplever, at markedet i øjeblikket primært drejer sig om adgangskontrol:
”Kameraerne er svære at snyde. Man kan ikke bare lave et print af en andens ansigt og vise det til kameraet. På den anden side kan ansigtsgenkendelse ikke helt erstatte nøgler og nøglekort. Vi ser, at kunderne er interesseret i ansigtsgenkendelse som et supplement til nøgler eller til smart overvågning af, hvor mange personer der eksempelvis er i en virksomheds lokaler”.
Stort marked i detailhandlen
Et andet stort marked er detailhandlen. Der har været snakket meget om smarte butikker, og nu er de første løsninger parat til kommercielt brug. Hikvision har eksempelvis et kamera til supermarkeder, der kan overvåge køerne ved tre kasser. Kameraets indbyggede intelligens tæller løbende, hvor mange der står i kø, og når antallet når en vis grænse, får personalet besked om, at det er tid til at åbne en ny kasse.
Det er kendetegnende for de løsninger, som Hikvision sælger mange af, at det er specialiserede kameraer, hvor intelligensen er indbygget. De er således ikke koblet op på servere, der analyserer data, for opgaven løses af computeren i kameraet.
John Ørnebjerg er nødt til at tage mange diskussioner om etik, privatliv og GDPR med kunder i forbindelse med ansigtsgenkendelse.
”Der er en masse skæg og blå briller i det her, men man skal bare huske, at kameraerne ikke opsamler andre data end ved normal videoovervågning, faktisk ofte mindre”, siger han.
I mange tilfælde er det ikke engang nødvendigt at gemme data eller forbinde ansigter med bestemte personer. En butik har måske blot brug for at vide, hvor mange kunder, der kommer, på hvilke tidspunkter eller om der er gengangere. Dette kan registreres helt uden at gemme billeder af personer, så på den måde kan teknologien faktisk være mindre indgribende i privatlivets fred end den traditionelle videoovervågning.
”Det kan også være, at man gerne vil vide, hvad kønsfordelingen er i et supermarked. Det kan kameraerne registrere helt uden, at billeder af enkeltpersoner gemmes”, fortæller John Ørnebjerg.
Understøtter salg i butikker
Udover standardløsningerne er der en række mere avancerede funktioner, som kameraerne kan bygges til at håndtere. Det kan være registrering af kundeflow i butikker, som kan bruges til at optimere indretningen med henblik på at optimere salg og plads.
Mulighederne er uanede, og der er udviklet prototyper på systemer, der registrerer usædvanlige hændelser, såsom en person der får et ildebefindende, en slåskamp eller adfærd, der er karakteristisk for tyvebander. Dette kaldes også ’incident recognition’ og bygger på samme teknologi som ansigtsgenkendelse.
Et andet eksempel er fra Silicon Valley-virksomheden Third Eye. Dens tilgang er at benytte butikskædernes eksisterende kameraovervågning til at mindske svind og tyveri. Videosignalet streames gennem en computer, der med kunstig intelligens søger efter bestemte mønstre. Det kan eksempelvis være, at en medarbejder undlader at scanne en vare ved kassen eller en kunde, der forsøger at liste varer uden om et selvbetjeningsanlæg.
20 procent af butikkernes varesvind foregår ved kassen, og hvis Third Eyes teknologi kan skaleres, så ser det ud til, at der store gevinster at hente for detailhandlen. Alene det faktum, at der stjæles for anslået 877 milliarder kroner på verdensplan i butikker, betyder, at en ny teknologi, der kan begrænse dette med blot nogle få procent, vil have et enormt potentiale.
Læs også: Solar tænder for tv-overvågningen
John Ørnebjerg forventer et stort marked for de installatører, der kaster sig over kameraer med kunstig intelligens (AI) som eksempelvis ansigtsgenkendelse, køoptælling og andet. For selvom løsningerne er nye og har mange anvendelsesområder, er de forholdsvist enkle at installere.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: Digitalisering 2018