Bæredygtighed og mangel på arbejdskraft sætter agendaen for sanitet
Bæredygtighed og cirkulær økonomi er den altdominerende tendens for sanitetsbranchen de kommende mange år. En anden stor udfordring er mangel på kvalificerede installatører. Sådan lyder det fra Torsten Meier, Leader Research and Development Fittings, LIXIL International, som blandt andet markedsfører varemærket GROHE.
”Moderne sanitetsprodukter som brusere, toiletter, armaturer etc. skal designes og produceres på en sådan måde, at produktet efter endt levetid kan skilles ad i komponenter og bruges en-til-en i et nyt produkt”, fortæller Torsten Meier og forklarer på den måde essensen i cirkulær økonomi.
”Vi mener ikke, der er tvivl om, at cirkulær økonomi og bæredygtighed er den mest afgørende parameter for sanitetsindustrien de kommende mange år, og vi har derfor valgt at satse helhjertet på cirkulære produkter”, fortæller han og henviser blandt andet til 2021-udgaven af Global Risk Report udført af World Economic Forum. Han mener også, at sanitetsindustrien spiller en stor rolle for Danmarks og verdens bestræbelser på at forebygge klimakrisen.
LIXIL International og GROHES omstilling til cirkulær økonomi er en radikal manøvre. Torsten Meier fremhæver, at det har afgørende indflydelse på hele GROHES værdikæde fra udvikling over indkøb til produkter, salg og relationer til markedet.
Vi har allerede i en del år tilbudt produktsortimenter, der er meget ressource-effektive; men nu går vi planken helt ud og skifter fra en lineær model til cirkulær værdiskabelse
Torsten Meier
”Vi har allerede i en del år tilbudt produktsortimenter, der er meget ressource-effektive; men nu går vi planken helt ud og skifter fra en lineær model til cirkulær værdiskabelse”, fortæller han.
Imødekommer fremtidens reguleringer
Sanitetsproducenten har netop lanceret fire af deres mest solgte produktserier i Cradle to Cradle Certified ®-varianter. Produktstandarden er verdens første videnskabsbaserede certificering for cirkulære produkter. Den sikrer blandt andet, at produkterne er designet og produceret, således at alle komponenter i princippet kan benyttes til nye produkter, når produktet har udtjent sin værnepligt hos en slutkunde.
Torsten Meier understreger, at cirkulære produkter – eller vugge-til-vugge-produkter – vil hjælpe installatører til at imødekomme de myndighedsreguleringer og standardiseringer, som alle eksperter forventer vil dukke op i de kommende år i takt med, at krav om adfærdsreguleringer for vand- og energiforbrug til spredes.
Tre makrotendenser og fire fokusområder
Torsten Meier peger på følgende tre makrotendenser for sanitet:
• Urbanisering
• Sundhed og velfærd
• Bæredygtighed
Det afføder fire fokusområder for installatører:
1. Bæredygtighed
2. Sundhed – proaktiv sundhed og øgede krav til hygiejne
3. Standardisering – globale aftaler vil stille standardkrav til energiforbrug etc.
4. Mere detaljeret efterspørgsel – markedet vil i højere grad stille krav om høj kvalitet, designkvalitet, funktionalitet, grønne produkter samt kundetilpassede løsninger.
Overforbrug af ressourcer
Torsten Meier fremhæver, at han og LIXIL samt GROHE anser vugge-til-vugge eller cirkulær økonomi for et centralt virkemiddel til at nedbringe verdens overforbrug af ressourcer, og at det i særlig grad gælder for byggeindustrien, som står for mere end 50 procent af verdens materialeforbrug. ”Der er et stort behov for at ændre dette ved at tilbyde og anvende produkter, der gør bygninger grønnere”, fortæller han og tilføjer: ”Vi er den første store aktør inden for sanitetsindustrien, som tilbyder Cradle to Cradle Certified ®-produkter, og vi mener, at vi dermed tilbyder installatører store fordele. Fordelene består i, at private slutkunder bliver mere og mere bevidste om bæredygtighed og cirkularitet, og at de i stigende takt efterspørger sanitetsprodukter, der lever op til de cirkulære principper. Erhvervskunder og bygherrer efterspørger certificeringer som for eksempel DNGB, LEED, BREEAM etc., og Cradle to Cradle Certified ® -armaturer kan nu indgå i disse bygningscertificeringer”.
LÆS OGSÅ: Stor sanitetsproducent lancerer vugge-til-vugge
”Vi håber, at mange af vores kollegaer og konkurrenter vil gå samme vej og indføre cirkulære principper. Det vil bane vejen for effektive retursystemer, der kan omfatte processer som afmontering af brugte produkter, separation af komponenter i forskellige fraktioner, kvalitetstjek og genbrug eller omsmeltning på støberier”, fortæller Torsten Meier.
Fakta om Cradle to Cradle Certified®
Produktstandarden er verdens førende videnskabsbaserede certificering, der omfatter strenge krav til sikker, ansvarlig og cirkulær tilgang til håndtering af materialer og produkter. For at opnå certificeringen evalueres et produkt ud fra fem kriterier; materialesundhed, genanvendelighed, vedvarende energi, vandeffektivitet samt social retfærdighed. Hvert produkt tilegnes derefter en certificering; enten basis, bronze, sølv, guld eller platin. GROHEs fire certificerede produkter har alle opnået guld certificering.
Mangel på arbejdskraft
Torsten Meier peger også på, at sanitetsbranchen ser ind i en fremtid, hvor de vil være mangel på kompetente installatører, der kan installere sanitetsprodukter ude i nye og gamle bygninger. Han fremhæver derfor, at GROHE har fokus på at udvikle produkter, der er nemme at installere, så tiden til at installere bliver mindsket. GROHE er også opmærksom på at tilbyde træning af installatører, som involverer tættere samarbejde med installatører på tværs af leverandører.