Bæredygtighed er blevet en vindersag
Hvis virksomheder vil gøre sig gældende i dag, hvor medierne dagligt er fyldt med historier om klimakrise, grøn omstilling og døde fjorde, er bæredygtighed i alle dets former et begreb, som det er helt afgørende at forholde sig til - og handle på. Det gælder også sanitets-produkter, hvor bæredygtighed og genbrug i stigende grad er kommet i fokus.
En særlig dag er begyndt at blive omtalt i både danske og udenlandske medier. Det er den såkaldte “Earth Overshoot Day”. I år faldt den 1. august og markerer den dag, hvor verdens befolkning har opbrugt de ressourcer, som jorden kan genskabe på et år.
Opgørelsen er blevet udarbejdet af den uafhængige tænketank Global Footprint Network siden 1971 og dengang faldt Overshoot-dagen først i december.
At dagen siden dengang kommer tidligere hvert år, er med til at sætte fokus på, hvordan vi bruger verdens ressourcer. FN´s Verdensmål fokuserer også på vores forbrug og har for alvor sat bæredygtigheden på agendaen både politisk, hos forbrugerne og i virksomhederne.
I Danmark er særligt store virksomheder gået forrest og sat en høj standard for bæredygtighed, men arbejdet med bæredygtighed er ikke kun i fokus i de store virksomheder.
En analyse, som Dansk Erhverv publicerede i januar i år, viser, at 93 pct. af Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder arbejder med indsatser inden for CSR og bæredygtighed. På tværs af virksomhedsstørrelser viser analysen, at arbejdet med bæredygtighed ikke kun er i fokus hos de største virksomheder. 96 pct. af virksomhederne med 10-49 medarbejdere arbejder også med bæredygtighed.
Hidtil har rapportering om bæredygtighed været frivilling, men fra og med 2024 er det et krav for børsnoterede selskaber og virksomheder med over 500 ansatte at aflægge et bæredygtigheds-regnskab - i form af en ESG-rapportering.
Og i nybyggeri på over 1.000 kvm er det nu et krav at udarbejde såkaldte LCA-beregninger for at dokumentere den klima- og miljøpåvirkning, bygningerne har.
Derfor er det nu et vigtigt konkurrenceparameter for producenter, at de udarbejder EPD´ere, der indeholder data om materialernes klima- og miljøbelastning gennem hele levetiden.
For plastrørsproducenten Wavin var tilstedeværelsen af EPD´ere ligefrem afgørende for, at selskabet vandt et kommunalt udbud til 60 mio. kr., oplyste selskabet i maj.
Bæredygtige produkter er således både afgørende i B2B-salg, men også i forhold til forbrugernes ønske om at bidrage til en verden, der passer bedre på ressourcerne - helst uden, at det går ud over levestandarden.
Det er efterhånden mange år siden, at dobbelt-skyllet blev almindelig på vores toiletter og bruseren sparede på vandet. Siden er der udviklet produkter, der er stadig mere effektive, samtidig med, at der er fokus på at reducere energiressourcerne ved fremstillingsprocessen.
Der er således tale om en branche og producenter, der har tænkt bæredygtigt længe inden begrebet blev hvermandseje.
Og udviklingen fortsætter, som du kan læse om i dette tema om Innovativ sanitet i en bæredygtig verden. Det handler bl.a. om genbrug af armaturer og stål og bæredygtige baderumsmøbler.
-emte