Bliv mere synlig på google

Den befolkningsgruppe, som tager telefonbogen ned fra hylden, når de skal finde en lokal vvs- eller elinstallatør, bliver mindre og mindre. Til gengæld bliver gruppen, der bruger google kun større. Derfor er tiden inde til at lære begreber som ”google AdWords” og ”søgemaskineoptimering”.

Internettet er for mange blevet en helt naturlig indgang til at finde oplysninger om alt lige fra madlavning over flybilletter til nummeret på en lokal elinstallatør. Når vi er på nettet, er søgemaskinerne det logiske udgangspunkt og undersøgelser viser, at ni ud af ti af de besøgende på kommercielle hjemmesider havner der via søgemaskinerne. 80 – 85 procent af den gruppe bruger google, som foretrukken søgemaskine.

Derfor er det blevet et væsentligt element i markedsføringen, at virksomhedens hjemmeside dukker op på en god placering på google, når folk søger på ord, der matcher de ydelser, man sælger. Den gode placering kommer dog sjældent af sig selv, og det er nødvendigt at arbejde med google AdWords og søgemaskineoptimering, hvis man vil være sikker på, at hjemmesiden bliver placeret højt oppe på google.

Installatør Horisont har bedt en af Danmarks førende eksperter på området, Nicolas Zangenberg fra virksomheden www.a-better-traffic.com , om at give råd til nybegyndere på området.

”Mindre vvs- eller elinstallatører skal starte med at tjekke deres placering ved at skrive eksempelvis ”vvs-installatør” eller ”vvs” og så den by de bor i – fx ”Middelfart” - på google. Hvis virksomhedens hjemmeside med de to ord ikke dukker op mellem resultaterne på googles første side, er der brug for forbedring. Det skyldes, at ud af alle de søgninger vi laver på google, når vi i 95 procent af tilfældene aldrig videre til resultaterne på side 2,” forklarer Nicolas Zangenberg.

Start med AdWords
Hvis man vil forbedre sin hjemmesides synlighed anbefaler Nicolas Zangenberg, at man starter med at bruge AdWords til at annoncere lokalt på google. AdWords-annoncerne er de sponsorerede links, der ligger i højre del af siden, når man laver en google-søgning. Man kommer i gang med at bruge google-AdWords ved at oprette en konto på google.dk/adwords, hvor man selv skal indtaste de søgeord, som man vil findes på, en annoncetekst samt hvor mange penge man ønsker at bruge på annoncerne. Man taler altså ikke med en traditionel annoncekonsulent, og hvor højt en given annonce kommer op på listen afhænger blandt andet af, hvor mange penge man er villig til at bruge, og hvor relevant det indhold, man har på sin hjemmeside, er.

”Hvis man er vvs-installatør på Frederiksberg, kan man eksempelvis sige, at man gerne vil ses indenfor en radius på 15 kilometer i forhold til de steder, man normalt kører – og så kan man vælge at blive set på søgeord lige fra ”vvs-installatør” til ”sprunget vandrør”, forklarer Nicolas Zangenberg og fortsætter:

”Det gode ved brugen af AdWords-annoncer er, at du får statistik på, hvad det er for nogle ord, der giver visninger på din hjemmeside. Hvis du eksempelvis har angivet ”vvs Frederiksberg” som et søgeord, kan du se, om det har genereret tre eller flere hundrede visninger på en måned. Hvis det første er tilfældet, er det et irrelevant søgeord, du har valgt, og måske skal du overveje at skrive ”vvs Vanløse” i stedet,” forklarer han og tilføjer, at man skal overveje nøje, om man selv vil arbejde med AdWords, eller om man vil lægge det ud af huset. Hvis man ikke har helt styr på området, kan man nemlig let komme til at spilde mange penge.

Overvej søgemaskineoptimering
Når man har vurderet hvilken effekt, der kommer ud af at annoncere via AdWords, kan man overveje, om virksomheden har brug for at forbedre sin eksponering yderligere via såkaldt søgemaskineoptimering, forklarer Nicolas Zangenberg. Med søgemaskineoptimering arbejder man på at få sin hjemmeside længere op mellem de almindelige (ikke sponsorerede) resultater, som kommer i venstre side, når man søger på google. Det gøres blandt andet ved at indarbejde bestemte søgeord i teksterne på hjemmesiden og i de links, der henviser til hjemmesiden. Det er en kompliceret proces at gå i gang med, og hvis man ikke er særdeles IT-kyndig bør man ifølge Nicolas Zangenberg overveje, om man er villig til at bruge den tid, der skal til for at sætte sig ind i området, eller om man vil udlicitere opgaven til en af de mange virksomheder, der tilbyder søgemaskineoptimering.

”Man kan godt vælge at starte selv, men udover at du skal have teknisk viden, skal du også være rigtig god til at skrive, og det er jo ikke ligefrem en disciplin, som alle håndværkere holder af, så allerede der, kan man udelukke mange,” pointerer Nicolas Zangenberg.

Han anslår, at det koster mellem 50.000 og 150.000 kroner om året at udlicitere opgaven med søgemaskineoptimering afhængig af hvor ambitiøs, man er. Og der er ikke tale om en engangsinvestering, for en god søgemaskineoptimering skal vedligeholdes, og der skal løbende tilføjes nye links.

Derfor mener Nicolas Zangenberg, at man skal overveje sit behov grundigt, og starte med at kigge på, hvor mange af ens konkurrenter, der anvender søgemaskineoptimering, før man selv kaster sig ud i disciplinen. Han mener, at man som mindre virksomhed kommer langt med at bruge 5.000 kroner på google AdWords om måneden – men pointerer også, at det i nogle brancher er en rigtig god investering at købe sig til professionel søgemaskineoptimering.

www.installator.dk/drift

Installator.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

29.04.2025Installator.dk

Københavns Kommune skifter til intelligent LED: 160.000 armaturer udskiftes

28.04.2025Belimo A/S

Sponseret

Mød Belimo på VVS’25, hvor vi fejrer 50 år med god energi

28.04.2025Installator.dk

Analyse: Virksomheder føler sig dårlig behandlet

25.04.2025Inspectly ApS

Sponseret

Mellem mursten og megabytes

25.04.2025Installator.dk

Lemvigh-Müller har indgået toårig aftale med InstallatørGruppen

24.04.2025Installator.dk

Klimaministeren overlevede mistillidsafstemning

24.04.2025METRO THERM A/S

Sponseret

Mød METRO THERM på VVS-messen

23.04.2025Installator.dk

Tidligere ledelse i skandaleramt forsyningsselskab stævnes

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Varmeinstallation bolig

Lær at håndtere arbejdet på mindre varmeanlæg med tilhørende automatik.

Dato

30.04.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

Eaton Electric Danmark
Seminar
Teknisk seminar om 3 fasede UPS - Brøndby

Eaton inviterer til teknisk seminar om 3 fasede UPS. Bliv klogere på hvordan du designer fremtidens UPS-løsninger til bygninger, sundhedssektoren, industrien og datacentre.

Dato

06.05.2025

Tid

07:30

Sted

Gammelager 14, 2605 Brøndby (Hos Solar)

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 TEKNISK BASISKURSUS varmepumper 🔧

Kurset giver dig kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper - både jordvarme og luft-til-vand varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver.

Dato

06.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning

Dansk Standard
Kursus
El-sikkerhed, diplomkursus - 2 dage

Over 2 dage giver kurset et godt kendskab til lovgivning og standarder indenfor elektrisk sikkerhed, og til hvordan kravene efterleves i praksis.

Dato

06.05.2025

Tid

09:00

Sted

Scandic Kolding Kokholm 2 6000 Kolding

Danvak
Kursus
Linjetabsberegning med HEAT2, Grundkursus

Kuldebroer kan have væsentlig betydning for bygningers energiforbrug, og i værste fald kan de medføre kondens og risiko for svamp og skimmel i konstruktioner og på overflader.

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Aarhus

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kvalitet, sikkerhed og miljø (EL)

Få kvalitet, miljø og sikkerhed til at gå op i en højere enhed.

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup