Brødrene Kier er tilbage på rette kurs
I en årrække har Brødrene Kier kæmpet med utilfredsstillende resultater, men efter en turnaround er grossistvirksomheden atter tilbage på sporet.
Som for mange andre i byggebranchen var 2021 også et rigtig godt år for Brødrene Kier, og det ses tydeligt i deres netop offentliggjorte regnskab. Heraf fremgår det, at omsætningen steg med 33 procent til 389 millioner, mens driftsresultatet steg til 21,8 millioner mod et driftsresultat på 2,4 millioner året før. Hovedparten af det stigende salg kan ifølge ledelsesberetningen henføres til stålforretningen, men alle øvrige forretningsområder oplevede også en tilfredsstillende vækst.
”Vi er rigtig glade for, at Brødrene Kier igen er tilbage som en solid og rentabel samarbejdspartner. Resultatet er naturligvis præget positivt af, at vores kunder har haft travlt under coronaen, hvilket har resulteret i både stigende efterspørgsel og stigende priser i markedet”, siger administrerende direktør Morten Højen Larsen.
Han understreger dog, at resultatet især er et udtryk for den turnaround af virksomhedens drift, som virksomheden har arbejdet på i nogle år.
”I 2019 begyndte Brødrene Kier en forandringsrejse, hvor vi stillede skarpt på værdikæden mod kunderne. Vi effektiviserede og skar hårdt ind til benet, ligesom vi arbejdede med kulturen i virksomheden. I en årrække har vi vækstet, men det gik for hurtigt, så organisationen kunne ikke følge med, omkostningerne stod ikke mål med den ekstra omsætning, og efter seks år med stigende røde tal på bundlinjen var det nødvendigt at trække i håndbremsen”, understreger han.
LÆS OGSÅ: LED-belysning er dyr – og dårlig for miljøet
Ny strategi ændrede kursen
Morten Højen Larsen tiltrådte som administrerende direktør i 2018, og hans første og primære opgave var sammen med bestyrelsen og ledergruppen at udarbejde en revideret strategi, og efter grundige analyser blev der stillet skarpt på virksomhedens værdigrundlag.
”Vores mission er ganske simpel. Vi vil sikre branchens bedste service, høj tilgængelighed og løsninger, der skaber merværdi for vores kunder. Det kan vi netop gøre, fordi vi er en mindre virksomhed i et stort marked, og vi prioriterer nærheden med vores kunder. Når de ringer til os, er vi tilgængelige på telefonen og kan med det samme tilbyde den service og hjælp, de har brug for. Varer kan bestilles til sidst på dagen og være fremme næste dag eller kan straks hentes i vores lokale VVS-butikker. Netop den høje tilgængelighed er rigtig vigtig for vores kunder”, har han erfaret.
Morten Højen Larsen fremhæver også, at hele rejsen med den nye strategi er lykkedes, fordi medarbejderne har været meget samarbejdsvillige og har arbejdet hårdt både med den stigende efterspørgsel og med de forandringer, der har været nødvendige for, at virksomheden nu står med et stærkere fundament.
Corona blev digitalt skub
Den digitale rejse var en del af Brødrene Kiers strategi, og en helt ny webshop blev sat i søen og gik i luften under coronaen. Timingen var perfekt, og webshoppen bliver rost af kunderne for at være både meget hurtig og enkel at bruge.
LÆS OGSÅ: TEKNIQ Arbejdsgiverne: Kommissionens forslag kan give forældet uddannelsessystem tiltrængt løft
Netop coronaens opblussen satte også skub i flere af de andre planlagte digitale initiativer, så de endda blev implementeret hurtigere og bedre end forventet.
”For bare to år siden var der ikke mange, der kunne forestille sig, at fysiske kundemøder kunne erstattes med teamsmøder, eller at forståelsen af at bruge webshoppen i stedet for at hente varer i vores butikker ville blive forandret så hurtigt. Med vores webshop, dygtige salgsteam samt fleksible og stærke logistik, hvor vi både kan levere med egne biler og eksterne vognmænd, er vi nu helt klar til forandringen fra lokal grossist til at nå ud til hele Danmark”, siger Morten Højen Larsen tilfreds.
-AKJ