Brancheprofilen: Belysning er på samme rejse, som it-branchen var for ti år siden
Branchen for belysning gennemgår i disse år en rivende udvikling, og med sin erfaring fra it-branchen skal Kim Lyngaae som ny nordisk servicedirektør bidrage til, at Philips Lighting transformerer sig til en servicevirksomhed.
Hvorfor har du valgt at arbejde med belysning?
Internet of Things har sat belysningsbranchen i gang med en enorm udvikling. De mange teknologiske muligheder stiller krav til en virksomhed som Philips Lighting, der i disse år er i gang med at udnytte denne udvikling til at skabe nye løsninger. Jeg skal stå i spidsen for at videreudvikle Philips Lightings serviceafdeling, så vi de kommende år kan erobre flere totale belysningskontrakter, som det vi eksempelvis kender fra Schiphol-lufthavnen i Amsterdam.
Hvad kvalificerer dig til jobbet?
Jeg kan trække på mine erfaringer fra it-branchen. Der er mange paralleller mellem det, it-branchen gennemgik for ti år siden, og det belysningsbranchen står midt i nu. Så jeg føler, jeg kan byde ind med noget i den her proces, og det er meget spændende at være med til at skabe den nye virkelighed for Philips Lighting.
Hvad er dit langsigtede mål?
At man begynder at tænke belysning som en service, og vi kommer væk fra idéen om, at lys bare er en lyskilde, der skal lyse mødelokalet op. Mit håb er, at man ultimativt ser på belysning som en service, for det vil med tiden give bedre, mere energirigtig og miljøvenlig belysning til samme pris. Udviklingen af LED-belysning går så stærkt, og den nyeste teknologi kan gøre en stor forskel, man ikke har set tidligere.
Hvad går fritiden med?
Den bliver også brugt på service, når jeg skruer på gamle biler, som jeg nyder at køre i sommerhalvåret, hvor min passion for motorcykler også bliver udlevet.