Corona har skubbet til installatørers digitalisering
De små og mellemstore håndværksvirksomheder investerer fortsat massivt i at effektivisere og optimere driften med time-sagsstyring som omdrejningspunkt. Virksomheden og it-systemet Ordrestyring oplever vækst med 20 procent højere omsætning på ét år. Det betyder, at 25.000 håndværkere er koblet på platformen.
”Det er ikke længere kun vvs’ere og elektrikere, der er koblet på Ordrestyring. Gennem de senere år har vi investeret i videreudvikling af platformen, som gør, at vi er i stand til at favne flere faggrupper, herunder for eksempel tømrere, malere og entreprenører. Og det er blandt andet det, der i de her år slår igennem for alvor”, siger administrerende direktør hos Ordrestyring Tommy Hahn Sørensen.
Han pointerer, at coronakrisen helt klart har skubbet til virksomhedernes digitaliseringsparathed inden for alle faggrupper - også hos de små og mellemstore håndværksvirksomheder som Ordrestyring henvender sig til. Og det har selvfølgelig været en fordel for Ordrestyring.
”Håndværkernes fokus har under corona, ændret sig fra ’bare’ at kunne planlægge opgaver, til nu også at fokusere mere på reel indtjening per opgave, blandt andet ved at få registreret alle timer, ekstra opgaver og alle materialer. Det handler simpelthen om at få flere fakturerbare timer til rådighed med det samme antal ansatte. Og her er det også afgørende, at de kan komme hurtigt i gang med Ordrestyring og se resultater fra dag et”, forklarer Tommy Hahn Sørensen.
Ordrestyring er med flere end 25.000 håndværkere koblet på i dag Danmarks førende timesagstyrings-platform. Elektrikere, tømrere, murere, malere, vvs’ere og kloakmestre kan opnå store tidsbesparelser og effektiviseringsgevinster på grund af automatiserede arbejdsgange – blandt andet overføres timer og materialer fra svende automatisk til fakturaer, så mester kan bruge mere tid på det, han er god til.
Læs også: Installatørernes fremtid er grøn og digital
Nem adgang til digitale værktøjer
I takt med udviklingen af Ordrestyring til en mere datadrevet og fremtidssikret platform er der åbnet op for et stort app-univers rundt omkring ordrestyring, så de forskellige faggrupper inden for byggeriet kan integrere med lige præcis de programmer, der passer til deres forretning.
”For rigtig mange håndværksvirksomheder er det helt afgørende, at de kan koble andre programmer sammen med Ordrestyring. Derfor har vi også gennem de senere år investeret i at gøre det så nemt og intuitivt at koble for eksempel økonomiprogrammer, lønprogrammer, bookingsystemer, GPS med mere på vores app-univers, så håndværkere kan plukke præcis de digitale værktøjer, de har brug for. Det er også med til at drive vores vækst”, siger Tommy Hahn Sørensen.
Eksempelvis lancerede virksomheden for nylig OS Strax, som er straks-indbetaling af fakturaer i samarbejde med partner virksomheden Moneyflow, hvor hele processen er automatiseret inde i Ordrestyring. Derved slipper håndværkere for den sædvanlige lange godkendelsesproces, så de får deres penge inden for to timer og derved ikke skal bruge tid på at rykke kunder for betaling.
Læs også: Installatører høster store gevinster af IKT
Fortsat vækst de kommende år
Selv om der højst sandsynligt kommer en nedgang i byggeaktiviteten de kommende år, så forventer Tommy Hahn Sørensen yderligere vækst. Den digitale tankegang er efterhånden så stærk inden for byggeriet, fordi det er den eneste måde virksomhederne kan effektivisere deres forretning på og skabe overblik.
”Med de investeringer vi har foretaget for at fremtidssikre Ordrestyring platformen, så står vi rigtig stærkt. Ud over at håndværkere vil have en timesags-motor, der effektiviserer deres forretning og skaber overblik, så er det lige så vigtigt for dem, at de har en løsning, der er fremtidssikret i forhold nye, digitale muligheder de næste mange år”, siger Tommy Hahn Sørensen.
Ordrestyring har hovedkontor i København og beskæftiger cirka 50 ansatte. I 2018 blev Ordrestyring købt af svenske Hantverksdata og indgår i dag i den nordeuropæiske koncern HVD Group.