Installatørernes fremtid er grøn og digital
Hvis du som installatør ønsker vækst i din forretning, så skal du interessere dig for grøn og digital omstilling. Det er nemlig ifølge ny rapport de to områder, som har størst effekt på installatørers omsætning – og den tendens vil kun stige frem mod 2030.
Vi arbejder i øjeblikket i en usikker verden, hvor økonomien er følsom. Vi ser store udfordringer i form af mangel på arbejdskraft og materialer, stigende priser på materialer og høje priser på fragt. Men vi ser også nye store forretningsmuligheder for installatørerne, og overskrifterne for de muligheder er den grønne og den digitale omstilling.
Sådan cirka formulerede administrerende direktør Troels Blicher sig på Tekniq Arbejdsgivernes Årsdag den 3. maj. Han supplerede:
”Vi har derfor sammen med Boston Consulting Group udarbejdet rapporten ’Fremtidens forretning’, der faktisk er mere et værktøj eller en kogebog end en rapport. Fordi den lister 14 grønne og digitale tendenser på tværs af vores medlemmers brancher. Inden for tendenserne har vi fundet 20 gode praksiseksempler fra vores medlemmer, som vi har beskrevet og i samarbejde med medlemmet udarbejdet en plan for, hvordan du som medlem selv kan komme med på samme rejse”.
Hvad er grøn og digital?
’Kogebogen’ fastslår, at grøn omstilling og digitalisering i dag og i de kommende år udgør de forretningsområder, som har størst indflydelse på installatørers omsætning.
Men hvad vil ’grøn’ og ’digital’ sige for installatøren?
Den grønne omstilling kan ifølge rapporten ”gøre det muligt at øge indtjeningen gennem nye innovative produkter samt tjenesteydelser og kan være med til at skabe store besparelser gennem en mere energi- og klimavenlig produktion og drift”.
De digitale løsninger er ifølge rapporten med til at drive den grønne omstilling. ”Nye digitale teknologier kan også skabe en mere effektiv forretning, hvor materialer og arbejdskraft benyttes på en mere hensigtsmæssig måde. Det kan blandt andet gøre interne arbejdsgange mere smarte og effektive samt bidrage til udviklingen af nye produkter og nye typer af services til kunderne”.
Hjælp til at vælge og prioritere
Den grønne omstilling og digitalisering dækker over meget, og det kan være svært at overskue, vælge samt prioritere. Det er præcis det kogebogen fra Tekniq kan hjælpe med. Det er et godt værktøj til, at din virksomhed kan få hjælp til at finde de grønne og digitale tiltag, der batter noget for præcis din virksomhed.
Læs også: Det digitale udfordrer installatøren
Kogebogen er målrettet syv primære brancher, som omfatter:
1. Elinstallatører.
2. Vvs og blikkenslagere.
3. Maskinfremstilling, -reparation og engroshandel.
4. Smede og metalforarbejdning.
5. Køl og ventilation.
6. Bygge- og anlægsarbejde.
7. Anden installation som for eksempel sikring, låsesmede med mere.
14 konkrete forretningstendenser
Kogebogen gør sig umage for at være konkret, og den har som nævnt identificeret 14 grønne og digitale tendenser. De omfatter:
Digitale tendenser:
1. Cybersikkerhed.
2. Dataindsamling og brug.
3. Mobilapplikationer.
4. SMART-løsninger.
5. Digitalt salg.
6. 5G.
7. Automatisering & robotter.
8. 3D print.
9. Virtuel & augmented reality.
Grønne tendenser:
10. Vedvarende energikilder.
11. Energieffektivisering.
12. Grøn produktion og drift.
13. Cirkularitet og bæredygtighed.
14. Partnerskaber og værdikæder.
Tendenserne bliver beskrevet i rapporten, og der er også en glimrende oversigt med uddybninger her.
Læs også: Den grønne omstilling bliver en jobmaskine for smede, VVS’er og elektrikere
Bliv inspireret af praktiske eksempler
Rapporten indeholder også praktiske eksempler på, hvordan installatørernes forretningsmuligheder kan se ud inde for de enkelte tendenser. Eksemplerne fordeler sig på både virksomheds- og kundefokuserede tiltag.
Et eksempel er forretningsmuligheder inden for ’Mobilapplikationer’, hvor rapporten fremhæver tre eksempler, der orienterer sig mod henholdsvis ’begynder’, ’letøvet’ og ’erfaren’ virksomhed inden for området:
• ’Begynder-virksomhed’: Anvend mobilapplikationer til at reducere administrative processer som for eksempel tidsregistrering, indrapportering, dokumentation af opgaver med videre.
• ”Letøvet”: Anvend mobilapplikationer til at digitalisere alle arbejdsgange fra ordren kommer ind og hele vejen til der sendes en faktura til kunden.
• ’Erfaren’: Anvend mobilapplikationer til at understøtte nye servicemodeller, hvor app’en for eksempel kan indikere behovet for, at et varmeanlæg bliver tilset eller til websalg af produkter.