Dansk Byggeri: Godt med ambitiøse klimakrav
Nye klimakrav fra EU er ikke kun en byrde for virksomhederne, mener man hos Dansk Byggeri, der ser flere potentialer for erhvervslivet.
EU-Kommissionen har fremlagt ny klimapakke. Som en del af pakken stiller EU krav til medlemslandenes CO2-udslip i den ikke-kvoteomfattende sektor populært benævnt biler, bønder og boliger.
I pakken lægges der op til, at Danmark skal reducere landets CO2-udledning med 39 procent frem mod år 2030. Dermed er der fremlagt et ambitiøst klimakrav for Danmark. Men det skræmmer ikke erhvervs- og arbejdsgiverforeningen Dansk Byggeri:
Kravet bør ikke kun ses som en byrde, siger Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri. Det bør også ses som et vigtigt skridt på vejen mod et Danmark uafhængigt af fossile brændsler i 2050, fortsætter han.
Hvordan skal målet nås?
Den danske regering vælger selv, hvordan klimamålet skal nås. I den ikke-kvoteomfattende sektor, som målet omfatter, er det transportsektoren, landbrugssektoren og bygningsmassen, der udleder den største mængde af CO2.
Ifølge Michael H. Nielsen kan Danmark spare en del af CO2-udledningen ved at energirenovere bygninger fra før 1980 og dermed nedsætte varmeforbruget. Han mener derfor, at regeringen blandt andet bør fokusere indsatsen der.
Danmark kan vinde på klimapakken
Danmark har via bygningsreglementet en række krav til bygningers energiforbrug. Det betyder, at der er udviklet en række spidskompetencer i forhold til energieffektive byggematerialer og energirenovering, pointerer Dansk Byggeri. Og det har industrien dygtigt forstået at udnytte til eksport af danske løsninger.
Der er lige så mange potentialer for energirenovering i de europæiske lande som i Danmark, hvis ikke flere. Derfor kan Danmark også vinde på den nye klimapakke, som bør medvirke til, at en lang række EU-lande prioriterer energieffektiviseringer i bygningsmassen i langt højere grad end i dag, siger Michael H. Nielsen.
Læs også: Dansk Byggeri glæder sig over autorisationer inden for el
EU-Kommissionens klimapakke skal nu forhandles med Europa-Parlamentet og med medlemslandene.
-CHM