Danskere uvidende om energibesparende installationer
Danskerne har stor viden om energivinduer og isolering, men ved for lidt om, hvordan udskiftning af boligens installationer kan skabe energibesparelser. Det konkluderer ny undersøgelse. På den baggrund pointerer flere branchefolk, at installatørerne skal kommunikere bedre om energirenoveringer.
De danske husejere har et langt større kendskab til de energirenoveringer, som tømreren udfører, end dem installatørerne kan hjælpe med. Det viser en ny, repræsentativ undersøgelse om danskernes viden om energirenoveringer, som DI Handel står bag.
I den svarer 72 procent, at de har et meget godt eller godt kendskab til energivinduer, mens 70 procent mener at have et godt eller meget godt kendskab til isolering af ydervægge. (Se figur) Anderledes få føler, at de har viden om eksempelvis varmepumper eller biokedler. Her er det kun henholdsvis 36 procent og 10 procent, der føler, at de har et godt eller meget godt kendskab.
Danskerne har også et lavt kendskab til andre af de energibesparende teknologier, som hører under installatørernes arbejdsområde. Kun 19 procent føler, at de har et godt eller meget godt kendskab til intelligente systemer til styring af energiforbrug, og når det gælder ventilationsanlæg med varmegenvinding er tallet 36 procent.
Kommunikationen skal forbedres
Chefkonsulent i Tekniq Søren Rise pointerer på baggrund af analysen, at installatørerne skal blive bedre til at fortælle kunderne, hvilke kompetencer de rent faktisk har på energirenoveringsområdet.
”Den her analyse viser, at noget informationsarbejde skal gøres bedre end i dag. Tekniq er meget opmærksom på udfordringen, og derfor har vi de seneste år arbejdet med at klæde installatørerne på til at sælge energirenoveringer – blandt andet gennem deres salgsmateriale,” siger Søren Rise til Erhvervsmagasinet Installatør.
Jeg plejer humoristisk at sige om elbranchen, at vi kan alt, når bare kunden vil ulejlige sig med at ringe til os.
Mick Clausen, direktør, TS-Gruppen
Meldingen er den samme fra Mick Clausen, der er direktør for TS-Gruppen, som er et frivilligt kædesamarbejde for en række danske elinstallatører.
”Jeg plejer humoristisk at sige om elbranchen, at vi kan alt, når bare kunden vil ulejlige sig med at ringe til os. Vi er absolut ikke gode til at fortælle, hvor bredt branchen egentlig spænder på energirenoveringsområdet i dag. Derfor arbejder TS-Gruppen intenst med at gøre medlemmerne bedre til at kommunikere til kunderne. Det sker blandt andet gennem temaaftner og fælles kampagnemateriale,” fortæller Mick Clausen.
Politisk hjælp nødvendig
I Tekniq mener man dog ikke, at det alene er installatørernes ansvar at løfte danskernes viden om fordelene ved forskellige former for energirenovering. Offentlig hjælp er nødvendigt, hvis den opgave skal løses, mener Søren Rise.
”Offentlige kampagner kombineret med tilskud har vist sig at være en ret effektiv metode, hvis man vil have danskerne til at se fordelene ved eksempelvis at skifte opvarmningsform,” siger Søren Rise og nævner oliefyrspuljen som et eksempel på et tilskud, der virkelig flyttede noget på kort tid.