Danskerne vælger de sikre løsninger på badeværelset
En ny forbrugerundersøgelse foretaget af A&B Analyse for Unidrain tager pulsen på de danske boligejeres købeadfærd, mønstre, vaner og drømme. Og nogle af de helt centrale konklusioner er at vi vægter kvalitet over alt andet.
Danskerne elsker godt nok farver og funkyness – men i sidste ende træffer vi de sikre valg, når vi står ude i butikkerne. En ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse viser også, at de yngre (18-34 årige) er mere modige end de ældre aldersgrupper. Hvad der nok er mere overraskende, er at undersøgelsen konkluderer, at kun 11 procent af os mener at bæredygtighed er vigtigst, når vi skal investere i nyt design til badet.
1055 danske boligejere har deltaget i undersøgelsen. Gennemsnitsindkomsten ligger mellem 300.000 og 800.000 kr. Hver fjerde adspurgte planlægger at renovere deres badeværelse indenfor de næste fem år.
Hos Unidrain, kender man det jo godt fra os selv. Vi ser noget i blade og magasiner, på instagram eller i tv'et, og vi fantaserer og forestiller os at bo sådan. Men når dagen så kommer, og vi står foran et konkret valg, så rammer tvivlen og angsten for måske at vove for meget? Hele 71 procent ville prioritere det praktiske og klassiske, hvis de skulle have nyt badeværelse i morgen. Majoriteten ville vælge hvide fliser eller fliser i natursten, og hele 60 procent ville købe et linjeafløb.
Derfor træffer danskerne langsigtede og langtidsholdbare valg. Hele 66 procent af de adspurgte svarer, at kvaliteten er vigtigst for dem, når de skal vælge nyt design til badet. Dernæst er prisen afgørende.
LÆS OGSÅ: Hundedyre byggematerialer fordrer digitalisering og dokumentation
Indbegrebet af dansk design og æstetik
Også hos det danske firma Unidrain, der producerer og sælger designerafløb til badet, ser man tendensen i salgstallene. Unidrain-produkterne er indbegrebet af dansk design og æstetik til badeværelset – funktionelt, driftsikkert, kompromisløst, enkelt, elegant og eksklusivt – og dermed også indbegrebet af langtidsholdbart. Og med de fem forskellige overflader: sort, kobber, messing og børstet eller håndpoleret stål, er der nok at vælge imellem, hvis du ønsker at differentiere dig lidt fra standarderne. Men selvom Unidrain ser en stigning i salget af farver og gyldne metaller, så er det stadigvæk primært stål, kunderne køber.
Hos en af Sjællands største badudstillinger, Shapehouse, fortæller indretningschef Christina Oustrup Rosendahl:
"Det er et billede, jeg sagtens kan genkende. Kunderne i dag vil gerne betale for kvalitet. Badeværelset er et dyrt rum – altså en langtidsinvestering – og ikke et rum, du bare lige laver om, hvis du fortryder. Du skifter jo ikke lige et armatur eller et afløb, og derfor vælger langt de fleste danskere det sikre. Vi er blevet modigere, men kunderne 50+ vælger det holdbare, praktiske og rengøringsvenlige og helt klassiske, som appellerer bredere, hvis/når de en dag skal sælge huset. De yngre tør lidt mere, og er i øvrigt bedre forberedte. De har undersøgt alt på nettet, pinterest og instagram, inden de kommer her".
I andre lande, eksempelvis i Tyskland og Italien, er de længere fremme end danskerne. Vi er lidt mere tilbageholdne og skal lige se tingene an, og bruge tid på at vænne os til en ny trend. Der er så at sige lidt forsinkelse, inden en trend ses i salget.
LÆS OGSÅ: KNX og smarthome spiller hovedrolle i energieffektive bygninger
Christina Oustrup Rosendahl ser dog samme tendens som Unidrain i forhold til sort, kobber og messing, nemlig at salget er stigende. Og hun ser også at valget af armatur dikterer valget af afløb og derefter tilbehør som hylder, knage, håndklædestang, toiletbørste og toiletrulleholder. Hvis man først har valgt et armatur i messing, så vælger man messing hele vejen rundt. I dag skal alt helst matche.
"Kunderne er som regel ret enige, når de står i butikken. Kvinderne er dog lidt mere modige eller risikovillige end mændene. Og det er typisk kvinderne, der får deres vilje!".
-AKJ