De grønne produkter skal længere frem på hylderne
Rørforeningen vil have VVS-grossisterne til at rette et stærkt fokus på salg af grønne produkter. Grossisternes ansatte skal efteruddannes inden for energiområdet, og de klimavenlige produkter skal ganske enkelt længere frem på hylderne, mener foreningen.
Landets vvs-grossister skal have et skarpere strategisk fokus på at sælge energispare- og klimaprodukter til installatørerne. Den dagsorden forsøger Rørforeningen, der er et fælles forum for landets VVS-grossister, i øjeblikket at sætte.
”Der er sat en ambitiøs politisk dagsorden på energiområdet, som ikke er til at tage fejl af. Derfor er forventningen, at markedet for grønne produkter kommer til at vækste kraftigt i de kommende år. Det ”ekspres-tog” vil vi gerne have, at vores medlemmer er klar til at stige på,” siger Kim Holst, der er direktør i Rørforeningen til Installatør Horisont.
Han påpeger, at nogle af grossisterne allerede gør det godt på området, men at det er vigtigt ”at få alle med på vognen.”
Første skridt er taget
For at sætte handling bag ordene tog Rørforeningen før sommerferien initiativ til at samle de øverste ledelser fra landets vvs-grossister til et debat- og inspirationsarrangement om energibesparelser. Her var der blandt andet faglige indspark fra både Klima- Energi- og Bygningsministeriet og Videncenter for energibesparelser i bygninger.
Vi håber, at grossisterne vil uddanne deres butikspersonale yderligere i at rådgive om de energibesparende produkter.
Kim Holst, direktør i Rørforeningen.
Ifølge Kim Holst skal arrangementet ses som første led i en proces, som gerne skal munde ud i, at grossisterne giver deres salgsindsats en ekstra spand kul, når det gælder energibesparende komponenter.
”Vi håber, at grossisterne vil uddanne deres butikspersonale yderligere i at rådgive om de energibesparende produkter. Nogle har allerede i dag oprettet showrooms, hvor installatørerne kan få produkterne demonstreret; det fungerer rigtig godt. En helt banal ting som at sætte de grønne produkter længere frem på hylderne har også tidligere vist sig at være rigtig effektiv,” siger Kim Holst.
Han nævner blandt andet, at det gav salget af A-pumper en gevaldigt skub, da en samlet branche for nogle år siden satte massivt fokus på produktet, og at grossisterne satte dem langt frem på hylderne.
Uheldige sager skal forhindres
Kim Holst håber også, at et øget uddannelsesniveau blandt personalet i grossisternes butikker kan forhindre uheldige sager om fejlinstallationer, som indimellem dukker op i pressen.
”Det er meget vigtigt, at produkterne på det relativt nye og vækstende marked for vedvarende energi ikke bliver solgt til steder, hvor de ikke er velegnede. For så kommer der sager i pressen om forbrugere, der har brugt en masse penge på eksempelvis en varmepumpe, som ikke virker efter hensigten. Den slags kan være ødelæggende for de nye markeder, som hele branchen jo gerne skulle tjene penge på,” understreger han.
Erfaren samarbejdspartner
Rørforeningen er i øjeblikket i dialog med Center for Energibesparelser i bygninger om at holde kursusforløb om energibesparelser for de ansatte hos grossisterne. Centerleder Vagn Holck mener, at centeret muligvis kan bidrage med kompetenceudviklingsprojekter, ligesom man tidligere har gjort det for byggemarkeder og trælasthandlere.
”Der er ikke besluttet noget endeligt endnu, men indtil videre glæder vi os over, at Rørforeningen gør en stor indsats for, at vvs-grossisterne i endnu højere grad markedsfører de bedste energiløsninger til gavn for deres egen forretning, bygningsejernes energiregninger og samfundets behov for at bruge mindre energi,” siger Vagn Holck.