Den kærlige medarbejder
Hvordan skulle en indehaver af en VVS-virksomhed forholde sig juridisk, da en medarbejder anklagede en anden for sexchikane?
På en VVS-virksomhed med 25 medarbejdere var der ansat 20 VVS-montører, heraf tre lærlinge og fem funktionærer på kontoret. Det var en travl virksomhed, hvor alle kendte hinanden og tonen på virksomheden var præget af humor, og af hvad der kan betegnes som ”frisprog”.
Den ene overmontør var altid frisk i replikken og kom ofte på kontoret og talte med bogholderen og den yngre kvindelige kontorassistent.
Tonen var gensidig frisk blandt medarbejderne, og overmontøren kunne fra tid til anden give et kærligt klap bagi, hvis de kvindelige medarbejdere stod op i kontoret ved deres arbejdsplads.
Gennem en længere periode blev tonen mere og mere kærlig fra overmontørens side, specielt overfor den yngre kvindelige kontorassistent og frekvensen af de kærlige klap tog til.
En dag modtog indehaveren en langtidssygemelding fra den yngre kvindelige kontorassistent, som blev begrundet med længerevarende sexchikane fra overmontørens side.
Indehaveren af virksomheden blev meget overrasket over baggrunden for sygemeldingen og var meget i tvivl om, hvordan situation skulle håndteres. Han kontaktede derfor en advokat hos brancheorganisationen Arbejdsgiverne for juridisk rådgivning.
Advokatens svar:
Virksomheden har efter arbejdsmiljølovgivning en pligt til at sikre et såvel fysisk som psykisk godt arbejdsmiljø for de ansatte. Det betyder, at arbejdsgiveren har en pligt til at forhindre, der sker mobning, vold, trusler, chikane eller sexchikane på arbejdspladsen.
Sagerne er ofte vanskelige at dokumentere, og ofte er det påstand mod påstand om, hvad der faktisk er sket og sagt, da der sjældent er megen dokumentation i disse sager udover de mundtlige udsagn.
Men der er vigtigt at fremhæve, at det er sager, der skal tages meget alvorligt, og at ledelsen altid skal agere aktivt på henvendelser fra medarbejdere om mulig chikane.
Læs også: Må man opsige en tillidsrepræsentant?
Det er altid vigtigt, at der handles hurtigt, men ikke forhastet. Fakta skal undersøges og belyses fra de involverede parter. Ofte vil sager om chikane have udviklet sig over tid, og derved er skaden ofte alvorlig for den krænkede person.
Problemstillingen i chikanesager er, at det ofte har store personlige omkostninger for den krænkede at få en sag afgjort ved retten. Derfor indgås der forlig i mange sager, inden de kommer for retten.
”Virksomheden har efter arbejdsmiljølovgivning en pligt til at sikre et såvel fysisk som psykisk godt arbejdsmiljø for de ansatte”.
Christian H. M. Mikaelsen, advokat i Arbejdsgiverne
I denne sag anbefalede Arbejdsgivernes advokat, at de faktiske omstændigheder hurtigt blev undersøgt. Både hvad angik den krænkede kvinde og overmontøren.
Overmontøren havde efter eget udsagn ikke på nogen måde til hensigt at forulempe kollegaen og opfattede alene sig selv som kærlig og morsom.
Han fik dog en skriftlig advarsel for sin adfærd, og den kvindelige medarbejder blev heldigvis raskmeldt allerede efter en uge. Den kvindelig medarbejder kunne ikke sige fra og oplevede bemærkninger og klap som overgreb.
Virksomheden bekostede en psykolog, der holdt et oplæg om chikane på arbejdspladsen for alle og havde to samtaler med de implicerede og indehaveren. Derved blev sagen løst, og der fandt ingen opsigelser sted.
Virksomheden udarbejdede på opfordring fra advokaten en skriftlig personalepolitik om mobning og chikane, som opfordrede alle til pæn og respektfuld omgangstone og samtidig anbefalede en aktiv handlepligt for alle, hvis grænser, der ikke skal overskrides, blev overskredet.