Der er fejl på over halvdelen af alle fjernvarmeinstallationer
Over halvdelen af de danske hjem, der har fjernvarme, har fejl på fjernvarmeinstallationerne. Forbedringspotentialet er stort, lyder det fra Fjernvarmens Serviceordning.
Hos Fjernvarmens Serviceordning, som er udviklet af Tekniq, Arbejdsgiverne, Dansk Fjernvarme og Teknologisk Institut, har man i nu ti år rettet fejl på fjernvarmeinstallationer i de danske hjem. Og fejl er der masser af, lyder meldingen.
Når montørerne gennemfører et eftersyn, finder de tit fejl. Faktisk bliver der konstatereret fejl på over 50 procent af fjernvarmeinstallationerne, siger Kai Borggreen, som er sekretariatsleder for Fjernvarmens Serviceordning.
Læs også: Grøn fjernvarme til Aarhus
Det er ofte forindstilling af radiatorventiler, den er gal med, og der ses også jævnligt fejl på installationernes ekspansionssystemer, indstilling af varmtvandstemperatur og automatik til vejrkompensering.
Stort forbedringspotentiale
Ifølge Fjernvarmens Serviceordning er forbedringspotentialet ganske stort. En analyse viser, at et eftersyn i 20 procent af tilfældene betyder, at afkølingen efter to år er forbedret med mellem fire og 16 grader. Der er dog stadig masser at arbejde videre med.
Ensartede retningslinjer og fokus på kvalitet har de sidste ti år ført til forbedringer af fjernvarme-installationer i Danmark og dermed besparelser både for fjernvarmeværker og deres kunder. Men for de certificerede servicemontører, der er med i ordningen, er der stadig rigeligt at tage fat på fremover, siger Kai Borggreen.
Læs også: Dansk Fjernvarme: FJernkøling og fjernvarme skal hænge sammen
I alt er 3.556 certificerede montører uddannet i at udføre fjernvarmeservice i private hjem. Som boligejer kan man tilmelde sig en serviceaftale, der indebærer et hovedeftersyn og et vedligeholdelsestjek hvert andet år.
Ordningen blev etableret i 2006 og har 84 fjernvarmeværker og 346 servicefirmaer som medlemmer.
- KLZ