Digitalisering står højt på agendaen i installationsbranchen
Digitale redskaber kan i dag hjælpe virksomheder til en mere effektiv drift gennem bedre planlægning, billigere indkøb, kundekontakt, fakturering, markedsføring og opfølgning. Installationsbranchen har ikke været frontrunner på området, men i dag står digitalisering højt på agendaen i de fleste installationsvirksomheder.
”Vi ser mange forskellige niveauer af digitalisering, når vi kigger ud over virksomhederne i InstallatørGruppen. Men man kan næsten ikke finde en installationsvirksomhed i dag, hvor digitalisering ikke står højt på agendaen,” siger Morten Kjellev, der er chef for ESG i InstallatørGruppen, der omfatter 27 installationsvirksomheder med 1.400 medarbejdere og en omsætning på 2,5 mia. kr.
Og mulighederne for at digitalisere sin forretning er i dag omfattende. Digitale værktøjer kan bruges til projektstyring og dokumentation. Tablets og mobile enheder giver medarbejdere mulighed for at tilgå opdaterede tegninger, instruktioner og checklister digitalt, hvilket gør det nemmere at dokumentere arbejdet og reducere papirarbejdet.
”Der er ingen tvivl om, at man i dag med digitale redskaber kan planlægge hele processen omkring en arbejdsopgave, så man slipper for at skulle køre frem og tilbage mellem grossisten eller leverandøren og byggepladsen. Hvorvidt man så er gode til at udnytte de systemer, er en anden sag,” siger Morten Kjellev.
Bygningsinformationsmodellering (BIM) gør det muligt at skabe 3D modeller af bygninger, som kan hjælpe med at forbedre koordineringen og reducere fejl, ligesom det giver mulighed for at planlægge og overskue installationer mere præcist og undgå konflikter med andre installationer.
Kundekontakten kan digitaliseres, så f.eks udsendelse af remindere til kunder om service kan ske automatisk – ligesom regnskabs- og betalingssystemer gør det muligt at præsentere kunden for en regning på stedet.
Virksomhederne i InstallatørGruppen kører meget selvstændigt, og der er derfor også stor forskel på digitaliseringsgraden i de forskellige virksomheder, fortæller ESG-chefen.
Men netop ESG-området har InstallatørGruppen valgt at køre fra centralt hold.
”ESG-området har jeg ansvaret for, og det er et af de få områder, som vi har valgt at centralisere. Og her kommer vi også til at lave en central ESG-rapportering, hvor vi bruger nogle digitale værktøjer,” siger Morten Kjellev.
Flere virksomheder tilbyder i dag digitale værktøjer til at håndtere ESG-rapporteringen, der allerede i dag er et krav for virksomheder med mere end 500 medarbejdere. Men mange mindre virksomheder får også behov for at dokumentere deres CO2-udledning og bæredygtighedsarbejde, fordi det i stadig højere grad bliver et markedskrav og nødvendigt for at komme i betragtning til opgaver og projekter for større kunder og offentlige myndigheder.
Digitaliseringen er typisk længst fremme i de store installationsvirksomheder, men der er undtagelser.
JV Ventilation i Roskilde er et eksempel på en mindre installationsvirksomhed, der i dén grad har taget digitaliseringen til sig.
Da Johan Vieth grundlagde virksomheden i 2020, besluttede han sig for at gennemtænke alle processer i virksomheden med henblik på at kunne drive den så effektivt så muligt. Og her foregår alt digitalt. Og det tjener penge hjem til virksomheden.
”Kort efter virksomhedens start prøvede vi – som en test - at måle på forskellen på den nye måde at arbejde på i forhold til den gamle, hvor der ikke blev benyttet digitale arbejdsredskaber i samme grad – og hvor arbejdsprocesserne ikke var så velbeskrevne. Og her nåede vi frem til, at vi har en effektivitet, der er 20-25 pct. højere,” siger Johan Vieth.
Læs hele historien om den gennemdigitaliserede virksomhed her – og læs mere om de mange muligheder for at gøre arbejdet mere effektivt i dette tema om Digitalisering i Installationsbranchen.