DTU: Ekstra fokus på solcellesystemer med nyt laboratorium
Udover den teoretiske undervisning i solcellemoduler får de studerende på DTU nu også mulighed for selv at prøve kræfter med teknologien. DTU har nemlig indviet et nyt laboratorium, der skal sætte fokus på det praktiske.
Et nyt laboratorium skal fuldende undervisningen i solcellesystemer. Det skriver DTU på deres hjemmeside. Laboratoriet blev indviet i juni, da 12 studerende byggede og testede solcellemoduler i fuld størrelse på et tre-ugers kursus.
Læs også: DTU i Lyngby moderniserer el-tavlerne
”I foråret kørte vi det teoretiske kursus Solcellesystemer, hvor de studerende regnede på komponenter, systemer og installationer, og nu får de så direkte føling med det hele i den fysiske verden”, siger en af underviserne, leder af studielinjen Solenergi, Sune Thorsteinsson.
På kurset i anvendt solcelleteknologi blev de studerende delt ind på hold og konkurrerede om at bygge et solcellepanel til et campingkøleskab. Til rådighed havde de skabe fyldt af kasser med solceller samt et stort bord med loddeudstyr i de nye lokaler, hvor der er plads nok til at de studerende kunne boltre sig.
Efter at systemerne var bygget færdig blev de testet. Det foregik ved, at der blev sat strøm til dem, så de lyser. Derved kan det med forskellige billeddiagnosticeringsværktøjer ses, hvor der eventuelt er fejl på dem. Derudover blev de testet i karakteriseringsfløjen, hvor der er to store apparater med kraftige lamper, der fungerer som solkraft. Her kan det måles, hvor meget energi, de giver.
Begejstrede studerende
Flere af de studerende på tre-ugers kurset er begejstret for de nye laboratorier, hvor de kommer hele vejen rundt om solcelleteknologien, fra planlægning over praktisk produktion til installation.
”Det er virkelig et pillearbejde, og der er meget, som kan gå galt. Man kan let komme til at beskadige de tynde solceller eller lave fejl i lodningerne. Hvis bare én celle ikke virker, dør hele systemet” ”, lyder det fra en af de studerende, der tilføjer:
”Normalt bliver modulerne selvfølgelig ikke lavet i hånden. Men det er rart at prøve, for man får en god indsigt i industrien og en idé om, hvordan man kan optimere processen. Og så er det bare supersjovt selv at lave noget”.
Hånd i hånd med erhvervslivet
Et andet vigtigt formål med det nye laboratorium er, at de studerende i samarbejde med industrien skal eksperimentere med at integrere solcellerne forskellige steder. Det kan eksempelvis være på bygningstage, i lamper eller sensorer og i forbindelse med Internet of Things.
”De standardmoduler, man kan købe f.eks. i Kina, passer sjældent særlig godt rent æstetisk i dansk byggeri. I det nye laboratorium kan vi eksperimentere os frem til prototyper, der både kan gøre arkitekten glad og samtidig producere energi nok. På den måde kan vi være med til at støtte en dansk industri”, fortæller Sune Thorsteinsson og fortsætter:
Læs også: Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller
”Danmark kan ikke konkurrere med den billige kinesiske produktion af selve cellerne; men vi kan være med til at udvikle og demonstrere systemer, der også lever op til nogle æstetiske krav, og på den baggrund eventuelt skabe basis for en dansk produktion”.
- SDN