Ekspert-undervisning skal forhindre dyre fejl hos vvs-elever
Når VVS-eleverne har grundig indsigt i produkterne, bliver de klædt på til et bedre slutresultat, og mester får større frihed. Det er erfaringen efter mere end 10 års tæt samarbejde mellem Geberit og tekniske skoler i hele Danmark. Derfor skruer Geberit nu voldsomt op for antallet af skolesamarbejder i både Øst- og Vestdanmark.
De fleste lærer bedst ved at få produkterne mellem hænderne. Det gælder også de kommende vvs’ere, der under et byggeri bærer et stort ansvar og hvor fodfejl kan have fatale og dyre konsekvenser.
Mere end 2.000 vvs-elever har gennem de seneste 10 år fået ekspert-indsigt i blandt andet lydisolerede rør, douchetoiletter og reglementer inden for sanitet gennem undervisningsforløb i et af Geberits to danske kompetencecentre. Det samarbejde er i 2022 fordoblet fra fire til otte tekniske skoler fordelt over hele landet, og to mere er på vej.
LÆS OGSÅ: Brødrene Kier er tilbage på rette kurs
Får en særlig indsigt
Oliver Ragnar Larsen fra Geberit står for en del af undervisningen, der bl.a. også inkluderer diskussion af typiske problemstillinger, som en vvs’er kan stå over for i hverdagen. Han er selv uddannet installatør og mener, at samarbejdet er en gevinst for både elever, arbejdsgivere og samfundet:
”Denne form for praktisk undervisning, hvor eleverne får produktet mellem hænderne, gør en kæmpe forskel i praksis. De får en større indsigt og forståelse, og det betyder også noget for indlæringen, at det er en ekstern underviser. I sidste ende giver undervisningen mester eller projektleder en langt højere grad af frihed, fordi vvs’eren tager et større ansvar for, at regler og producentens anvisninger bliver fulgt,” forklarer Oliver Ragnar Larsen.
Virksomheder er også velkomne
Tilbuddet om undervisning hos Geberit er dog ikke kun for elever på landets tekniske skoler.
LÆS OGSÅ: Arbejdsgiverforening: Husk guleroden i den grønne skattereform
”Mange vvs-firmaer henvender sig også til os og kommer ind og får undervisning i blandt andet forsynings- og afløbssystemer. Vi oplever en stigende interesse for vores undervisning både fordi regler og produkter bliver mere komplekse – og det kan være en fordel og nødvendighed at kende til alle muligheder,” siger Oliver Ragnar Larsen.
-AKJ