Eksperter: Øg omsætningen med kundedata fra netsalget
Mange virksomheder udnytter ikke det potentiale, der ligger i at bruge kundedata fra deres netbutikker til at forbedre kundeoplevelsen og øge omsætningen.
Det er langt fra alle virksomheder, der bruger elektronisk indsamling og anvendelse af kundedata til markedsføring og salg, lyder meldingen fra Dynamicweb Software, der udvikler it-systemer til webshops og online marketing.
Dermed går virksomheder heriblandt installatører med en webbutik glip af omsætning. Det sker bl.a. ved, at virksomhederne ikke målretter deres tilbudsmails.
Læs også: Byggebranchen halter efter på e-handel
Ved at bruge data fra netbutikken er det i stedet muligt at sætte it-systemerne op til automatisk at sende personlige og målrettede tilbudsmails til hver enkelt kunde ud fra deres tidligere køb og præferencer. Men det er kun meget få danske virksomheder, der har sat det i system, siger Christian Beer, administrerende direktør hos Dynamicweb Software.
Kundestrategi er alfa og omega
Ifølge Peter Østergaard Jacobsen, ekspert i customer relationship management fra CBS, er det vigtigt at udarbejde en detaljeret kundestrategi og derefter sætte systemerne op.
Hvis man får bundet webshoppen sammen med CRM-systemet, marketingsystemet og de øvrige it-systemer, giver teknologien nemlig mange muligheder for at anvende kundedata og sætte kunden i centrum.
Læs også: Lindab øger onlinesalget markant
Hvis nu en BtB-virksomhed ser, at en eksisterende kunde har forladt indkøbskurven i netbutikken uden at købe noget, kan systemet sættes op, så en af virksomhedens sælgere får besked og kan kontakte kunden, siger Christian Beer, som startede Dynamicweb Software i 1999.
- KLZ