Flere klager over VVSere
Antallet af danskere, der klager over vvs-arbejde, stiger svagt, viser tal fra Håndværkets Ankenævn. Det nuværende niveau er dog meget tilfredsstillende, lyder det fra DS Håndværk og Industri (DS).
I 2010 steg antallet af forbrugere og virksomheder, der var så utilfredse med udført vvs-arbejde, at de valgte at klage skriftligt til Håndværkets Ankenævn.
I alt modtog ankenævnet 71 klager i kategorien "VVS og bygningssmede", hvilket er en minimal stigning i forhold til 2009, hvor 67 sager landede på nævnets bord.
I alt nåede ankenævnet at behandle 44 sager i 2010 vedrørende vvs-området. (Ikke alle sager der er indkommet i 2010 var færdigbehandlet ved årsskiftet.) Ud af de 44 blev vvs-virksomhederne frifundet i 18 af sagerne, mens forbrugeren eller virksomheden fik medhold i 24 sager. To sager blev afvist på grund af usikkerhed om bedømmelsen af indkomne oplysninger.
Kommunikationschef i DS Kirstine Lyngsbo er generelt tilfreds med niveauet.
Jeg synes det er rigtig flot, at vi ikke ser flere klagesager. Når man tænker på hvor mange installationer, der bliver lavet på landsplan årligt, så er det her jo meget små tal, konstaterer hun og hæfter sig positivt ved at frifindelsesprocenten for DS Håndværk og Industris medlemmer er på 41 procent. Det tal er nemlig nede på 23 procent, når man regner det ud på baggrund af samtlige sager vedrørende alle faggrupper i nævnet.
Prisen giver klager
Samme holdning har VVS-konsulent i DS Birger Christiansen, selvom han som udgangspunkt mener, at en sag er én for mange. Han fortæller, at hovedparten af de sager, der havner i ankenævnet, ender der, fordi regningen er blevet større end kunden forventede.
Det, der ofte sker, er, at kunden under arbejdet spørger, om man ikke kan gøre noget andet i stedet for det, der oprindeligt er aftalt. Altså ombestemmer sig eller finder ud af, at en anden løsning er mere optimal. Det betyder ekstra-arbejde og dermed en større regning, og det er vvserne ikke gode nok til at kommunikere til kunden. Den mangel på forventningsafstemning er meget typisk for de sager, der til sidst må behandles i ankenævnet, forklarer Birger Christiansen.
Han synes, det er svært at tegne et billede af, hvilken type installationer der typisk ender i Ankenævnet, men siger, at der i år har været nogle stykker, som har handlet om fejlinstallationer af varmepumper.
Ikke samlet billede
Tallene fra Håndværkets Ankenævn giver dog ikke et samlet billede af klagerne over vvs-arbejde i Danmark, da nævnet kun behandler sager vedrørende virksomheder, som er medlem af DS Håndværk og Industri.
Klager over Tekniqs medlemmer bliver behandlet i Ankenævn for Tekniske Installationer, som i februar offentliggjorde, at de i 2010 modtog 132 klager over vvs-arbejde. Hvorvidt det tal er højere eller lavere end sidste år, er ikke muligt for ankenævnet at oplyse, da ankenævnet har ændret den måde de opgør tallene på.