Brancheprofilen: Flere skal have indblik i installationsbranchen
Installationsbranchen er en fremsynet branche, der skaber værdi for det danske samfund, og det skal såvel politikere som befolkning vide, mener Tekniqs nye kommunikationschef, Anne Birkelund.
-
Hvad består dit nye job i?
Jeg har ansvaret for at udvikle og styrke Tekniqs kommunikation med medlemmerne og omverdenen. Jeg skal være med til at give installationsbranchen det image, den fortjener, og gøre kommunikationen til medlemmerne endnu mere relevant og brugbar i en tid, hvor mediebilledet skifter, så de får den rigtige information, på den rigtige måde og det rigtige tidspunkt.
Hvorfor har du valgt at arbejde med kommunikation, og hvad tiltrak dig ved installationsbranchen?
God kommunikation er et helt afgørende element i enhver virksomhed og organisation, og det er en disciplin, der er i konstant forandring uanset om det gælder presse, sociale medier eller trykte medlemsblade. Jeg er vant til at arbejde i medlemsstyrede organisationer, men er stadig en novice, når det gælder installationsbranchen. Men det ser ud til at være en branche i rivende udvikling, og jeg har altid været fascineret af, hvordan teknikken præger vores hverdag og liv også hvordan den vil folde sig ud i en fremtidig verden.
Om Anne Birkelund
Uddannelse: Cand.phil. fra Københavns Universitet samt den journalistiske tillægsuddannelse fra Danmarks Journalisthøjskole.
Tidligere stillinger: Chefkonsulent i Dansk Erhverv og kommunikationschef i Grafisk Arbejdsgiverforening (nu Grakom).
Hvad bliver den største udfordring i dit nye job?
Det bliver at få installationsbranchen og Tekniq gjort mere kendt. Nye byggerier består af mindst 40 procent tekniske løsninger, og det er ofte dybt avancerede løsninger. Det er en moderne og fremsynet branche, der skaber værdi for det danske samfund. Og det skal både kunderne, virksomhederne, politikerne og den almindelige befolkning vide.
Læs også: Brancheprofilen: Flere skal tale om solcelleløsninger
Har du et godt karriereråd?
Det lyder måske lidt gammeldags, men for mig handler det først og fremmest om at være flittig, at gøre sig umage og præstere det ypperste i forhold til de opgaver, der skal løses. Som leder skal man naturligvis også kunne uddelegere, selvom det nogle gange kan være svært, og samtidig være klar til at tage imod kritik på sine medarbejderes vegne. Og så skal man altid prøve at være den bedste udgave af sig selv.