Fletværk for fremtiden
Lemvigh-Müllers kompetencedag for netværk og sikring bød på inviterede fagfolk udefra, der fortalte om succesfulde projekter med forhindringer.
En messe er mere end innovative produktnyheder og farverige plancher. Installatører søger et netværk med producenter og grossister og investerer i fremtidig forretning.
Jakob Lund Jensen er kommet med et åbent sind og lysten til at lære nyt om de muligheder, som grossisten tilbyder sine installatører. I stedet for at være låst fast på et bestemt problem eller møde op på messen på udkig efter et særligt produkt, vil han holde alle muligheder åbne.
Han har heller ikke sat sig for at tale med en bestemt producent på messen, men vil hellere finde de mennesker, han kan arbejde med.
Det dummeste er ikke at tale sammen. Her kan jeg lære leverandørens kontaktpersoner at kende. For hvis jeg spørger i øst, og de svarer i vest, forstår vi ikke hinanden, siger Jakob Lund Jensen.
Han er afdelingsleder i København for el-installatøren Strøm Hansen entrepriseafdeling.
Med 36 ansatte i hovedstaden og over 100 kolleger i Nørresundby, Aarhus og Vejle, er han bindeled mellem ansatte og de faglige eksperter i Jylland. Den 7. november gik han rundt på Lemvigh-Müllers kompetencedag i Brøndby sammen med sin kollega, projektleder Morten Grønning, for at diskutere med leverandørerne.
Læs også: Lemvigh-Müller hjalp nystartet el-installatør i gang
Det menneskelige netværk betyder meget, for det er vigtigt at have ansigt på hinanden, fastslår Jakob Lund Jensen.
Leverandørerne har sat deres stande op i VIP-loungen på Brøndby Station, hvor gæster og udstillere er omgivet af mesterskabspokaler og fotostater af fordums fodboldhelte.
<p>Det dummeste er ikke at tale sammen</p>
Jakob Lund Jensen, Strøm Hansen
Man skal blive klogere
Overmontør Christian Olsen fra installatørvirksomheden Gjedsted-Jensen på Frederiksberg kommer også med en åben dagsorden om at suge til sig af nyheder.
Han er produktmand og ved en masse om netværk og adgangskontrol. Det gør faget spændende, at man kan lære nyt, forklarer han.
Jeg har ikke så mange krav til, hvad jeg skal levere af viden efter kompetencedagen, men skal bare blive klogere, siger Christian Olsen.
Messedagen bliver afbrudt af flere mobilopkald, og på vej ind og ud til foredragene går Jakob Lund Jensen med telefonen op til ørene.
Han tager sig også tid til at læse e-mail i løbet af dagen. Alligevel bliver næste dag lidt mere travl end ellers, inden han kan gå på weekend. Det er et valg mellem pest og kolera. Skal man bruge en arbejdsdag på en messe eller bruges tiden bedst på at hjælpe kunderne. Kompetencedagen vinder.
Konkurrenterne må ikke løbe med kunderne, der vælger den installatør, der vil give dem det, de vil have. På lang sigt er dagen derfor en klog investering i fremtidig forretning.
Hvis man ikke bruger tid på at blive klogere, kommer man bagud. Du er nødt til at efteruddanne dig, for hvis man ikke søger det nye, får man bare det, man plejer at få, siger Jakob Lund Jensen.
Udstillerne er kommet langvejs fra. Erwin Deeben er kørt fra Holland for at vise sine kassetter til konnektering af datakabler og Amy Hong er fløjet ind fra Taiwan for at sælge sine trådløse kameraer.
Kompetencedagen er et eksklusivt tilbud til installatører, der specialiserer sig på netværk og sikring. Adgangsbilletten til seks intense timer med foredrag, frokost og produktudstilling koster 200 kroner.
Christian Olsen har fået øjnene op for nogle nye producenter. Han plejer at købe hos en mindre leverandør, men i dag har han fundet et nyt produkt fra hollandske Brand-Rex.
De har netop lanceret en kassette med fabriksmonterede datakabler i valgfri længde. Det sparer tid til montering. Nu overvejer han, om han skal lægger flere ordrer hos Lemvigh-Müller.
Kompetencedagen har påvirket mig meget. Når jeg kommer hjem, skal jeg se, hvor meget kassetten koster, siger Christian G. Olsen.
Lyt og lær
Carsten Werner Lund, gruppeleder fra den rådgivende ingeniørvirksomhed Grontmij oplever, at installatørerne er blevet bedre til at tænke i helheder efterhånden som totalentrepriser har udspillet tidligere fagentrepriser.
I stedet for, at en række virksomheder har ansvar for hver deres lille del af et byggeri, foretrækker han, at den største leverandør tager et samlet ansvar og bliver et fælles kontaktpunkt mellem bygherren, rådgiveren og de virksomheder, der udfører byggeriet.
Man kan spare lidt på fagentrepriser, men ud fra kundens synspunkt, har det ikke den store betydning, siger han.
Installatørerne understreger vigtigheden af at lytte til kunder og rådgivere, så den færdige leverance passer til de forventninger parterne kommer med.
Læs også: Lemvigh-Müller inviterer slutbrugerne
Det stemmer ikke med det ønske Carsten Werner Lund har til installatøren. Som projektleder ser han hellere, at specifikationen er så klar, at leverandøren kan gå i gang uden at tvivle på, hvad han og kunden vil have.
Vi skal beskrive, hvad vi gerne vil have, så installatøren helst ikke skal spørge os om så meget, fastslår Carsten Werner Lund.
Til gengæld lytter han meget gerne til installatørerne, der skal finde de bedste løsninger på spørgemøder eller besigtigelser forud for et udbud.
Kemp & Lauritzen, Vincentz og Lindpro giver os modspil. Nogle gange har vi ikke tænkt på en problemstilling i en fysisk installation, eller installatøren ser noget, som vi ikke ser, siger Carsten Werner Lund.