Grøn omstilling betaler sig
Det er ikke en udgift, men derimod en god forretning for Europas virksomheder at omstille sig til fossilfri drift. Det var hovedbudskabet, da en række prominente talere i dag skød Energy Europe-messen i gang.
En række energi-spidser var i dag samlet i Bella Center til åbningen af Energy Europe, som i disse dage afholdes for første gang. Messen, der både har danske og internationale deltagere, viser de produkter og løsninger, som skal sikre, at de europæiske lande går en fremtid med vedvarende energiproduktion i møde.
Blandt talerne ved åbningen var EU's klimakommissær Connie Hedegaard, som gjorde det klart, at det, set i lyset af den de stigende priser på fossile brændsler, altid vil være en god investering at satse på grøn omstilling. Kommisæren påpegede også, at grønne investeringer på én og samme tid løser flere af de kriser Europa står overfor.
Energieffektivitet er godt for økonomien og klimaet, men også den nuværende situation med meget høj arbejdsløshed i Europa. Antallet af jobs i den grønne sektor har nemlig været stabilt stigende over en længere periode, sagde Connie Hedegaard.
Milliarder går til fossile brændsler
Præsidenten for European Renewable Energy Counsil, Rainer Hinrichs-Rahlwes var ved åbningen på linje med Connie Heedegaard. Han understregede vigtigheden af grøn omstilling og påpegede det paradoksale i, at de europæiske lande hvert år bruger milliarder af euro på dyre fossile brændsler.
Hvorfor ikke udskifte alle disse fossile brændsler med sol og vind? spurgte Rainer Hinrichs-Rahlwes retorisk.
Borgerne skal med på vognen
At den opgave ikke er så lige til ved Klima- Energi og Bygningsminister Martin Lidegaard alt for godt. Han benyttede blandt andet sin taletid ved messens åbning til at understrege, at brug af vedvarende energikilder ikke må være en ekstraudgift hverken for virksomheder eller forbrugere.
Han pointerede også, at hvis et bæredygtigt Europa skal blive en realitet, så er det ekstremt vigtigt, at almindelige borgere er med på idéen og ved, hvordan de skal agere.
Vi ved fra undersøgelser, at borgerne gerne vil opføre sig grønt, men de ved ikke særlig meget om, hvordan det skal gøres. Derfor er der behov for at guide europærerne i den rigtige retning.
Og I (direkte henvendt til messens udstillere) skal levere nogle grønne produkter, som giver mening og er nemme at bruge, understregede Martin Lidegaard.