Hansgrohes danske selskab går tilbage
Mens Hansgrohe-koncernen har haft et rekordår med vækst, har armaturproducentens danske salgsselskab oplevet tilbagegang på bundlinjen.
2015 blev et rekordår for den tyske armaturproducent Hansgrohe, der både oplevede vækst på top- og bundlinje samt vækst på stort set alle sine salgsregioner.
Anderledes så 2015 ud for det danske salgsselskab Hansgrohe A/S, der sælger og markedsfører producentens armaturer i Norge og Danmark. Det skriver licitationen.dk.
Det danske salgsselskabs bruttofortjeneste steg med 1,5 procent til 27,4 millioner kroner, mens driftsresultatet faldt fra 11,7 millioner kroner til 11,2 millioner kroner. Resultatet før skat var også mindre end året før og faldt med lidt over en halv million kroner til 10,4 millioner kroner.
Alligevel er det ifølge administrerende direktør Thomas Leth et tilfredsstillende regnskab. Bundlinjens tilbagegang skal nemlig ses i lyset af den vækststrategi, der er lagt for de nordiske markeder.
Vi har i 2015 foretaget en del markedsinvesteringer med blandt andet mere mandskab, og det har betydet, at vi er gået lidt tilbage på bundlinjen, men det har til gengæld hjulpet os på toplinjen, siger Thomas Leth til licitationen.dk.
Læs også: Hansgrohe fik succes på Frankfurt-messe
Hansgrohe-koncernen omsatte for 7,19 milliarder kroner 2015, i 2014 lød omsætningen på 6,52 milliarder kroner. Koncernens overskud før skat steg med 44,7 millioner kroner til 1,39 milliarder kroner, hvilket er ny rekord for koncernen.
-SSM