Herning vinder og København dumper
Herning løber med førstepladsen i konkurrencen om at blive den kommune i Danmark, der tilbyder de bedste forhold for de små og mellemstore virksomheder. Kåringen er resultatet af SMVdanmarks barometer, der vurderer kommunerne ud fra 26 målepunkter.
Er det nemt at finde parkering i kommunen? Hvor godt håndterer kommunen erhvervsaffaldet? Hvor hurtigt går sagsbehandlingen af byggetilladelser? Det er tre eksempler på de 26 forskellige målepunkter i SMVdanmarks store SMVbarometer, der kårer Danmarks mest SMV-venlige kommune.
Valgkampen, der skal afgøre, hvem der sætter sig på borgmesterposten og i byrådene i landets kommuner, begynder nu at gå i gang, og SMVdanmark vil have vilkårene for de små og mellemstore virksomheder øverst på dagsordenen op til kommunevalget den 16. november.
Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark, fortæller, at barometeret er et meget konkret redskab, der specifikt kan pege på, hvor der er ømme tæer i kommunens behandling af det lokale erhvervsliv.
”Kommunerne spiller en helt afgørende rolle, når det kommer til at sikre gode rammevilkår, så det bliver nemt og attraktivt at drive virksomhed lokalt. Det er virksomhederne, der er grundlaget for den kommunale økonomi, og de små og mellemstore virksomheder udgør 99 procent af alle landets virksomheder. Vi håber derfor, at vores SMVbarometer kan bidrage til en debat om, hvordan man lokalt kan sikre de bedst mulige vækstvilkår i den enkelte kommuner”, siger hun.
Hun opfordrer alle lokalpolitikere til at granske SMVbarometeret og finde de steder, hvor de kan sætte ind, hvis de vil gøre det lettere og bedre at være lokal virksomhed i kommunen. Barometeret afdækker, nemlig hvordan virksomhederne netop nu vurderer og vægter forskellige erhvervspolitiske forhold.
Jysk vinder
SMVbarometer har netop kåret årets vinder – det bliver Herning, der løber med førstepladsen. Det er især kommunens indsats for at skaffe kvalificeret arbejdskraft og lave skatter og afgifter, der giver topplaceringen, men fx også kommunens let forståelige kommunikation får en høj placering.
“Vi bestræber os dagligt på at yde den bedste service og hele tiden have kontakt til erhvervslivet, så vi ved, hvor der kan være udfordringer, og hvor vi som kommune kan gøre en positiv forskel. Aktuelt arbejder vi med en ny erhvervsstrategi, hvor erhvervslivet inddrages. Vi vægter den tætte dialog højt. Samtidig har vi disse år stærkt fokus på bæredygtighed, hvor vi i samarbejde med erhvervslivet forsøger at gribe de nye muligheder”, siger Herning Kommunes borgmester Dorte West (V), og fortsætter:
Barometeret er delt op i seks kategorier, herunder Infrastruktur og Bureaukrati, der hver har cirka 4-5 målepunkter.
- HCL