Hurtigladere skal stabilisere strømforbruget
Med et stadig stigende elforbrug og flere energikilder tilkoblet det danske elnet er det afgørende med en stabil strømforsyning. Det amerikanske teknologiselskab Nuvve vil nu, som det første selskab i verden, anvende hurtigladere til at stabilisere strømforbruget. Det sker gennem et nyt samarbejde med Circle K, der kun udrulles i Danmark og Norge.
Den danske strømforsyning er i høj grad baseret på vedvarende energikilder som vind og sol. De vedvarende energikilder er gode for miljøet men ikke for stabiliteten i forsyningen. Stigende elektrificering og digitalisering af samfundet er med til at belaste elnettet yderligere.
For at udligne udsving i elnettet er Energinet afhængig af primærreserver, men fremover vil der også være hjælp at hente gennem samarbejdet mellem Nuvve og Circle K. Ved hjælp af Nuvves software og Circle Ks hurtigladere til elbiler vil man kunne tilbyde frekvensregulering, der kan hjælpe med at sikre et stabilt og fleksibelt elnet.
”Hurtigladere bruger meget strøm. Når der opstår store, kortvarige belastninger af elnettet på flere steder samtidig, vil effekten på laderne reduceres i en række sekunder, indtil belastningen aftager. Der er ikke tale om effektreduktioner, som vil svække kundernes ladeoplevelse, men det kan alligevel være til stor nytte for netoperatøren”, forklarer Christian Blom, driftsdirektør for Nuvve i Europa.
Læs også: Der arbejdes på højtryk for at lagre vindenergi
Samarbejdet mellem aktørerne vil i første omgang indebære 20 af Circle K’s energistationer og tre til fem stationære batterier i Norge og Danmark. Aftalen, som er den første af sin slags, er trådt i kraft.
Åbner for mere vedvarende strøm
Med hjælp fra Nuvves software kan Energinet lettere holde energiproduktion og forbrug i balance. Gennem udligning af udsving åbner teknologien op for, at en større del af energiforsyningen kan være baseret på vedvarende energi uden, at det har betydning for energiforsyningens stabilitet.
”Teknologien vil gøre os mindre afhængige af fossilt brændstof og øge modstandskraften i selve elnettet. Derudover vil det sænke driftsomkostningerne for hurtigladere, hvilket vil være til alles fordel”, siger Christian Blom.
Nu håber han, at flere udbydere af ladestandere vil samarbejde om løsningen fremover.
”Alle virksomheder, som driver ladestandere eller på andre måder beskæftiger sig med lagring af energi, kan være potentielle samarbejdspartnere for Nuvve og få gavn af teknologien”.
Løser udfordringer
Circle K driver 226 stationer i Danmark og udvikler løbende sit netværk af hurtigladere. Virksomheden har i dag 140 hurtigladere til elbiler og har en ambition om at nå 1300 lynladestandere i Danmark inden 2030.
”Circle K vil altid se efter muligheder, som gør det enklere at styrke bæredygtig e-mobilitet. Gennem samarbejdet med Nuvve kan vi både bidrage til at øge modstandskraften i elnettet og bane vejen for en højere andel vedvarende energi. Dermed løser samarbejdet centrale udfordringer forbundet med vores stadig voksende netværk af ladere”, siger Håkan Stiksrud, der er ansvarlig for Global E-mobilitet i Circle K.
Udover samarbejdet med Circle K i Danmark og Norge arbejder Nuvve med V2G (Vehicle to Grid) teknologi, der handler om at føre strøm fra elbilernes batteri tilbage til elnettet ved spidsbelastninger. Nuvve og Frederiksberg Forsyning indgik i 2016 et samarbejde om en V2G-løsning, som var den første kommercielle løsning af sin slags i verden.
- PiB