12.11.2015  |  VVS  |  Virksomhedsdrift

Installatører: Online registrering effektiviserer forretningen

Installatørpanelet er enige om, at online registrering af timer og materialeforbrug effektiviserer forretningen. Nogle har allerede gjort det i flere år, mens andre undersøger markedet.

Overvejer I at indføre online registrering af timer og materialeforbrug for at effektivisere forretningen?

Thomas Østerbye, Fini El
Vi har allerede online registrering og har haft det i ca. tre år. Det kan ikke lade sig gøre at drive en forretning i vores størrelse uden, vi er 40 mand. Al fakturabehandling ligger stadig ’inhouse’, men alt bliver registreret via elektronisk fakturering. Alle timeregistreringer foregår i vores eget udviklede system, Fini-Elt. Og så har alle montører en app på deres telefon, hvor de registrerer alle timer. Vi har helt klart kunne mærke en effektivisering ved at køre elektronisk fakturering med sagsnummer-styring. Alt, hvad der bliver indkøbt og brugt af timer, kommer ind på sagsnummeret. For os er målet ikke hastigheden på kundens faktura, men i stedet at samle alle de timer og materialer op, der gik tabt førhen.

Montørerne kommer ikke til at lave fakturaen ude hos kunden. For jeg synes, det er forkert at putte dem i en situation, hvor de skal stå med både fakturering og modtagelse af penge. Det kan f.eks. blive en dum situation, hvis kunden ikke vil betale.

Læs også: Installatører: Flere barrierer for god efteruddannelse

Allan Ramsing, Lund & Erichsen El-Teknik
Det overvejer vi, men vi har det ikke i dag. Det kan effektivisere vores forretning i stor grad. Men der er nogle procedurer, der skal laves om i forhold til den måde, vi gør det på i dag. Vores udfordring er at gå fra at være lidt gammeldags tænkende til at være moderne.

Grunden til, vi ikke allerede har det, er, at det er forholdsvist nyt inden for vores fag. Og vi vil godt se, hvilket system, der fungerer bedst, før vi køber et. En anden grund er, at vi ikke kun er unge medarbejdere i virksomheden. Vi har nogle, der er lidt gammeldags og har en konservativ holdning til tingene. Så det skal implementeres ordenligt og fungerer, så vi ikke får en masse modstand. Jeg er heller ikke selv helt overbevist endnu. For vi har også hørt om nogle, der har fortrudt de systemer, de har købt. Jeg skal have nogle referencer på nogle installatører, der ligner os, som har et system, der virker. Jeg er sådan lidt en forsigtigper, jeg vil ikke være prøveklud. Og vi kan sagtens fungere på den gammeldags måde uden problemer. Men en online registrering ville give os en nemmere hverdag.

Læs også: Installatørpanelet: En god leder tør uddelegere

Jesper Knopp, Knopp VVS
Jeg tror, jeg var den første i landet, der indførte online registrering. For ca. seks år siden, da jeg havde et større firma, fik jeg GPS i alle mine biler. Ud fra dem lavede jeg selv timeregistrering for alle mine svende. For bilens GPS viser, hvor lang tid svendene har været hos kunden. I forhold til materialeforbrug blev e-fakturaen fra grossisten automatisk ført ind på kundens sag i et styringssystem. Den form for online registrering har helt klart effektiviseret forretningen. Og kunderne har fået deres faktura hurtigere, ligesom vi også har fået vores betaling hurtigere.

I dag er jeg kun mig selv, og der bruger jeg GPS’en i min telefon og fakturerer, når jeg kommer hjem. Og jeg har stort set ingen dårlige betalere. Nu, hvor jeg er mig selv, er det for dyrt at investere i et system, hvor jeg kan lave fakturaen ude hos kunden.

Mere fra Sarah

Sarah Meier

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere