Københavnske Installatører kæmper om parkeringspladserne
Hovedstadens installatører cirkulerer rundt i gaderne og leder forgæves efter en parkeringsplads til servicebilen. Det giver lange gåture hen til kunden, som ikke vil betale for den ekstra transporttid.
Trafikken er blevet så tæt i København, at det er et dagligt problem for byens håndværkere at parkere servicevognen, når de skal ud til kunderne. Når både pendlere ude fra og gulpladebiler presser på for at få en af byens parkeringspladser er det ofte dem, der bevæger sig rundt i byen, der taber kampen.
Det er sværest at parkere i den indre by. Efter klokken 11 er det kropumuligt at komme af med bilen. Jeg har været nødt til at gå langt med værktøj og materialer, op til 500 meter, for at komme frem til kunden, siger installatør Carsten Bo Zieler fra K. Thomsen VVS.
Problemet gælder alle fag, der kører ud til kunderne med værktøj og materialer og skal nå flere adresser på en dag. Hos Håndværksrådet lytter chefkonsulent Lars Magnus Christensen til frustrationer fra mange håndværkere:
Der er mangel på parkeringspladser og der bliver bare flere biler, så jeg hører ret ofte om håndværkere, der er nødt til at smide bilen, når de skal ud til kunden. Allerede nu fylder parkeringsbesværet meget for virksomhederne, så det er et relativt stort problem, der kommer op ret ofte, når man taler sammen, siger Lars Magnus Christensen.
<p>Efter klokken 11 er det kropumuligt at komme af med bilen.</p>
Carsten Bo Zeiler, installatør, K. Thomsen VVS.
Savner dialog med politikere
Politikerne i Københavns borgerrepræsentation har haft parkeringsproblemet oppe at vende, men sidste år blev et forslag fra Venstre om at afskaffe 10-meter reglen skudt ned. Så det ser ikke ud som om en løsning er lige om hjørnet. Politikernes nej føltes som en kold spand vand i hovedet på erhvervet, der efterlyser politisk medspil til at finde plads i byen.
Branchen bliver trætte af politikerne, når de ikke lytter til de forslag vi stiller. Så mister man lysten til at komme med flere ideer, kritiserer Steen Søkvist, der er næstformand for københavnerkredsen i Tekniq El.
Skuffelsen går igen hos Lars Magnus Christensen fra Håndværksrådet, der gerne så de københavnske politikere prøve, om en afskaffelse kunne skabe luft i byen.
Når et reelt og konkret forslag bliver afvist, føler man, at der ikke er vilje til at få løst problemet, siger han.
Han opfordrer i stedet både erhvervsliv og myndigheder til at være kreative og nysgerrige og afprøve flere muligheder. I malerbranchen må svende finde frem til arbejdsstedet med egen transport. Herefter kører indehaveren eller en logistikmedarbejder ud til arbejdspladsen i en varebil, der læsser materialer af. Andre brancher forsøger sig også med innovative transportløsninger. Vognmandsbranchen arbejder sammen om citylogistik som er fælleskørsel for varelevering i indre by i København. Her kører en enkelt chauffør med varer til alle butikker. Ideen er støttet af kommune, Transportstyrelse og branchens innovationsnetværk.
Uden en løsning koster det i sidste ende på bundlinjen hos installatørerne, der bøde skal betale parkeringsbøder og mister omsætning. Flere installatører, som Erhvervsmagasinet Installatør har talt med beretter, at kunderne nægter at betale for den tid der er gået med at lede efter en parkeringsplads og får et nedslag i prisen.