Koble – breder nyt forretningskoncept ud blandt elinstallatører
Siden etableringen for godt et år siden har det delvist norskejede selskab Koble opkøbt otte danske elinstallationsvirksomheder. Målet er at skabe et selskab, hvor de enkelte virksomheder på en gang både er lokalt forankret, men samtidig har stordriftsfordelene ved at være mange.
Det handler – som selskabets navn antyder- om at koble sig sammen. Mange brancher har gennem de sidste mange år oplevet en konsolidering, der har ført til færre selvstændige virksomheder – eller deltagelse i indkøbs- og marketingfælleskaber.
Men håndværksbranchen – og herunder elinstallationsbranchen - er ifølge Koble´s COO, Anders Colding, en undtagelse. Det fik det norske investeringsselskab CredoPartners øje på og med erfaring på området fra hjemmebanen, stiftede de sammen med fire sjællandske elinstallationsforretninger selskabet Koble den 13. januar i fjor.
Med en pose penge fra de norske investorer har Kobles foreløbig to eneste ansatte, Anders Colding og CFO Henrik Stoltenberg givet sig i kast med at finde flere danske elinstallatører, der kan se fordelene ved at lade sig opkøbe for at blive en del af noget større.
Det har siden ført til, at yderligere fire elinstallatører har tilsluttet sig Koble.
Men der er ikke bare tale om et ”almindeligt” opkøb. Der er en særlig krølle på Koble-modellen.
”Koble køber ganske vist elinstallationsvirksomhederne 100 pct. Men samtidig forpligter den hidtidige ejer sig til at købe sig ind i Koble og dermed bliver medejer, så vi alle har hånden på kogepladen,” siger Anders Colding, der er COO i det nu godt et år gamle selskab.
Hvordan udvælger i de forretninger, der potentielt kan blive en del af Koble?
”Vi arbejder i flere parallelle spor,” forklarer Anders Colding.
”Virksomheden skal selvfølgelig have nogle gode kundetal. Den skal have nogle regnskaber – også historisk – der viser, at ejeren er god til at drive sin forretning. Og så skal det være en installationsvirksomhed, der i langt overvejende grad bygger på service og relationer. Vi leder ikke efter entreprisevirksomheder, hvor man shopper fra kunde til kunde,” siger han.
Men når Anders Colding tager rundt i landet og holder kaffemøder med selvstændige installatører, der kunne være nye samarbejdspartnere, er der også et andet punkt, han lægger stor vægt på:
”Det skal være nogen, der har lyst til at være på et hold. Hvis jeg kommer ud og fornemmer, at den pågældende gerne vil lære andre at drive forretning, men ikke selv virker til at have lyst til at lytte til andre, så er der ikke et match. Og det er som regel gensidigt. Enten har man lyst til at være på et hold, eller også kører man solo – og vi vil gerne samarbejde med dem, der har lyst til at være på et hold,” understreger han.
Hvad får en ejeren af elinstallationsvirksomheden så ud af at blive opkøbt af Koble?
”Der er selvfølgelig økonomien. Penge er jo altid interessante.
Men langt de fleste, der ser værdi i Koble, gør det, fordi de kan se, at vi kan gøre det bedre sammen end hver for sig. Det at være en del af noget større – det at vi kan løfte nogle ting i fællesskab. Indkøb er en af de helt banale ting, hvor vi selvfølgelig kan lave bedre aftaler, når vi går sammen. Men de mere bløde ting, spiller også en stor rolle.
Det at vi kan bakke op om vores medarbejdere, lave karriere-veje, uddannelsestilbud eller måske hjælpe en medarbejder til en anden geografi i en anden Koble-virksomhed, betyder også meget,” fortæller han.
Men også det faktum, at det for mange selvstændige, der har bygget virksomheden op til en vis størrelse, kan være svært at tage den til næste niveau på egen hånd, spiller en rolle.
”Og her kan Koble være en mulighed for nogle. Også fordi den tidligere ejer bliver ansat som direktør i virksomheden, der fortsætter som den lokalt forankrede forretning, den altid har været.
Det er mit indtryk, at forretningerne et år efter optagelsen i Koble ikke bliver opfattet anderledes af kunderne eller lokalområdet,” siger Anders Colding.
Går efter de mellemstore elinstallatører
I forhold til virksomhedernes størrelse, er de sidste, der er kommet ind i Koble, noget større end gennemsnittet på de første.
”En virksomhed med en omsætning på mellem 30 mio. kr. og 80 mio. kr. er nok dem, der ser den største værdi i det tilbud, vi kommer med og dem, vi bedst kan hjælpe.”
Og efter det første år, er Anders Colding godt tilfreds med at have fået i alt otte installationsvirksomheder med i samarbejdet:
”Vi er foran den forventning, som nordmændene havde til os. Vi er godt tilfredse og synes, at vi bliver modtaget rigtig godt i branchen. Denne form for sammenlægning har jo foregået i andre brancher i mange år. Der findes jo ikke en lille købmand nede på hjørnet mere, for eksempel.
De er enten blevet en del af en kæde eller et supermarked, men i håndværksbranchen har det ikke været så brugt.
Der er nogen, der industrielt har købt op, fordi de har suppleret deres egen forretning, men tanken om at konsolidere sig som vi nu gør i Koble, er ikke så almindelig i Danmark.
I Norge, hvor vores initiativ kommer fra, er det mere reglen end undtagelsen. De mindre håndværksvirksomheder er som regel med i en eller anden kæde, så de støtter op omkring hinanden”.
Noget af det, som den opkøbte virksomhed får med, er en mere professionel tilgang til budgetlægning og målopfyldelse.
”Langt de fleste driver mindre virksomheden efter en forestilling om, at hvis blot alle bilerne er ude at køre, så går det OK. Men i vores setup er der forventninger til, at vi øver os i at lave budgetter og finde ud af, hvordan vi følger op på dem. Men det er ikke noget, der kommer over natten. Det tager vi tilløb til for at finde ud af, hvordan vi skaber værdi for de enkelte virksomheder,” siger Anders Colding.
Sammen med sin kollega afholder han kvartalsmøder med virksomhederne og hjælper dem med at sætte mål op.
”Lige nu er der fokus på at blive flere virksomheder i Koble. Det optager selvfølgelig noget af vores tid, og da vi kun er to, er der grænser for, hvor meget vi sidder lårene af dem ude i selskaberne.
Men vi har kvartalsvise møder med de enkelte og sørger også for, at de kan møde hinanden på tværs,” siger han.
20-22 opkøb er det første mål
Det er fortsat de norske ejeres ønske, at Koble skal være en slank organisation, ”men nu har vi vist, at vi kan løbe den i gang, så i løbet af 2024 skal organisationen udbygges”.
”Det unikke er, at det ikke er Norge, der dikterer, hvad vi skal hjælpe selskaberne med. Vi skal hjælpe selskaberne med det, de har brug for og efterspørger hjælp til.
Investorerne ved udmærket godt, at virksomhederne er dygtige til at drive deres forretninger. Derfor har vi også haft brug for tid til at finde ud af, hvad der egentlig er efterspørgsel efter.
Det vil selvfølgelig også ændre sig over tid – efterhånden som vi bliver flere virksomheder. Men derfor kunne vi ikke starte med at lave organisationen – og havde heller ikke interesse i det,” forklarer direktøren.
Hvor mange virksomheder består Koble af om et år?
”Så er vi omkring 15, og når vi går ud af 2025 er vi vel 20-22 stykker. Og så har vi nået vores første mål. Men vi har fået mere tid til det. Så hvis vi skuffer i forhold til de tal, jeg nævner her og bruge et år mere, så er vi også inden for det, der forventes fra Norge. Det er derfor jeg tillader mig at sige, at vi er kommet godt fra start,” siger Anders Colding.