Installatørpanelet: Kunderne bruger installatøren som rådgiver
Tre af deltagerne i Installatørpanelet understreger, at installatøren har en vigtig rådgiverrolle. ”Jeg mener, at rådgivningen er den vigtigste del af vores arbejde. Det er også det, der gør arbejdet sjov og meningsfuldt”, lyder et af skudsmålene.
Månedens spørgsmål: Oplever du, at kunderne bruger dig som rådgiver for at finde den bedste løsning?
Torben Hedegaard, HETEK
Ja, det gør jeg; og det er også det, vi helst vil. Det er faktisk centralt for vores forretningsstrategi. Vi fokuserer på erhvervskunder, og vores mål er, at vores kunder betragter os som en ’samarbejdspartner’, altså en slags betroet rådgiver. Det forudsætter selvfølgelig, at vi leverer rådgivning, der spiller kunderne gode, at vi ser tingene fra deres perspektiv. Vi skal sørge for, at de får en bedst mulige løsning.
Gør vi det på en ordentlig måde, og det gør vi, så oplever jeg bestemt, at kunderne er meget lydhøre for vores rådgivning. Det kan for eksempel handle om ekstra netværk til videoovervågning, installation af transient til overspændingsbeskyttelse, ventilator der kan varmeudligne i rum, brandgennemføringer, ur-styring af belysning og så videre. Flertallet af vores kunder er er faste kunder gennem lang tid.
Alexander Jeppesen, Vestjysk Smede • VVS • Blik og CO-RØR
Ja, jeg oplever i høj grad, at kunderne bruger os som rådgivere til at finde frem til den rette løsning. Vi bliver for eksempel brugt meget som energirådgivere til at finde den rette varmeløsning for vores kunder.
Vi har i den sidste periode installeret rigtig mange luft-til-vand varmepumper hos private. Tendensen er lige nu lidt dalende, fordi de stigende elpriser ser ud til at skræmme lidt. Men tendensen for væske-til-vand varmepumpe eller jordvarmeanlæg er til gengæld stigende, og det hænger måske sammen med, at mange af vores kunder her i det vestjyske har en del grund, så de har god plads til jordvarmerørene.
Vi bliver i høj grad taget med på råd om, hvad kunderne skal satse på. Det gælder for eksempel, når kunder skal udskifte et gammelt oliefyr, hvor vi som regel anbefaler en varmepumpe frem for et pillefyr.
Læs også: Installatørpanelet: Sikkerhed har vækstpotentiale
Thomas Scharbau, KNX Solutions
Jeg oplever i den grad, at kunderne lytter til os og deres elektriker, og at tilliden er høj. Vi oplever meget ofte, at vi kan gøre brug af vores erfaring og viden om smarthome-løsninger til at foreslå alternativer eller bringe gode idéer til torvs.
Aktuelle eksempler fra kunder er valg af Dali-lysstyring med downligt lys, der kan give lysdesigneffekt, i stedet for traditionel lysdæmper. Eller installation af en vejrstation hos en kunde, der bor tæt på vandet og har store havvendte vinduespartier. Vejrstationen kan måle temperatur, vind og kuldeindeks, så KNX-styringen på dage med kold vind og højt kundeindeks kan skrue op for radiatorvarmen ved vinduerne for at forhindre kuldebroer.
Jeg mener, at rådgivningen er den vigtigste del af vores arbejde. Det er også det, der gør arbejdet sjov og meningsfuldt. (814)