Lemvigh-Müller skal sikre DSB’s vedligeholdelse
Lemvigh-Müller skal i fremtiden levere værktøj og tekniske artikler til DSB, så statsbanerne fortsat kan vedligeholde sine toge og vogne.
Stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller skal fremover levere værktøj, værnemidler, lyskilder samt VVS-, el- og befæstigelsesartikler til DSB. Dermed skal grossisten være med til at sikre, at togtransportselskabet kan vedligeholde både toge og togvogne til glæde for de 500.000 daglige rejsende.
Leveringsopgaven blev vundet efter at have været i udbud, og konkurrencen var tæt. Kontrakten, der endte på et årligt, tocifret millionbeløb, lyder, at Lemvigh-Müller skal stille et sortiment på 8.500 faste varenumre til rådighed for DSB’s vedligeholdelsescentre i København, Aarhus, Taastrup og Kastrup samt en række mindre værksteder. Derudover får DSB mulighed for at bestille fra grossistens samlede produktportefølje, der indeholder over 300.000 varenumre.
Læs også: Lemvigh-Müller lancerer ny B2B-webshop
Selvom Lemvigh-Müller er vant til at levere til store offentlige organer, og i forvejen er DSB’s værktøjsleverandør, har den nye, omfattende kontrakt med DSB været teknisk krævende og derfor taget over et år at udforme:
”Vi handler i forvejen med blandt andre Forsvaret, men DSB bliver den klart største tekniske offentlige aktør i Lemvigh-Müllers kundeportefølje. Både i forhold til vores tekniske løsninger, produkter, support og dokumentation er vi blevet mødt med krav, som har betydet, at vi har skullet gentænke vores måde at arbejde på. Det er vi lykkedes med, og det er et stort skulderklap til det ansvarlige kundeteam, der har været med i processen”, siger forretningsudvikler i Lemvigh-Müller, Pelle Strøby.
DSB har i udbuddet lagt vægt på faktorer som hurtig levering, nem administration, adgang til et bredt sortiment og ikke mindst et brugervenligt og effektivt bestillingssystem.
Én leverandør nedbringer omkostningerne
DSB har indtil nu haft flere forskellige leverandører til at forsyne sig med varenumre fra de seks varekategorier, som Lemvigh-Müller i fremtiden skal sørge for. Den nye aftale gør det dog både nemmere og ikke mindst billigere for DSB at få leveret varer – hvilket også var transportselskabets motivation for at sende opgaven i udbud.
Pelle Strøby ser den nye aftale med DSB som et gennembrud, der også kan blive nyttigt i forhold til andre, fremtidige industrikunder:
”Vi har landet et lovende kundeforhold og høstet vigtige erfaringer, som vi kan bruge i andre sammenhænge, så det har været alle anstrengelserne værd. Det, vi har lært, kan vi bruge både i forhold til mere generel forretningsudvikling og i konkrete tilbudsforhandlinger”, siger Pelle Strøby.
Læs også: Små og mellemstore grossister tøver med digital udvikling
Leveringskontrakten mellem DSB og Lemvigh-Müller løber i fem år med mulighed for tre års forlængelse uden afholdelse af nyt udbud. Lemvigh-Müller skal levere til DSB’s datterselskab, DSB Vedligehold, hvor cirka 1.200 ansatte arbejder med at efterse, vedligeholde og reparere det rullende materiel.
-CHM