Lemvigh-Müller vinder pris for brug af kunstig intelligens
Lemvigh-Müller bruger kunstig intelligens til at give håndværkere hurtigere og bedre hjælp. Det har de nu fået sølv for til Danish Digital Award.
Kunstig intelligens er på vej frem, og den har da også gjort sit indtog i grossistbranchen.
Læs også: Grundfos vinder designpris for Alpha3
Det endda med så stor succes, at IBM’s kunstige intelligens ’Watson Explorer’, som Lemvigh-Müller i et lille års tid har brugt som digital salgsassistent, vandt sølv i kategorien ’AI og Analytics’ til Danish Digital Award 2019, der løb af stablen 9. maj.
”Vi satser på kunstig intelligens, som vi ser som en nøgle dels til bedre kundeoplevelser, dels til øget konkurrenceevne”, siger økonomidirektør Tony Christensen, der har haft ansvaret for implementeringen af Watson hos Lemvigh-Müller.
Har øget kundeoplevelsen
Juryen har i sin begrundelse netop fremhævet, at Watson har gjort det muligt at øge kundeoplevelsen hos Lemvig-Müllers kunder.
Tidligere har det været lidt af et arbejde at finde frem til de rigtige varer, når kunden har ringet ind efter hjælp, men hvor Lemvigh-Müllers sælgere tidligere har skullet klikke sig igennem mange skærmbilleder i flere forskellige systemer, tager søgningen med Watson nu kun et par sekunder i ét system, fordi den søger i alle produktinformationer på én gang og kobler informationer på tværs af systemer.
Læs også: Lemvigh-Müller køber jysk handelsvirksomhed
”Vi ved, at vores kunder gerne vil tale med et menneske, som forstår deres arbejdsopgaver, lytter, spørger og byder ind med løsninger – og også har plads til et smil. Ved at kombinere kunstig intelligens med menneskelig intelligens kan vi give den bedst mulige kundeservice, og det er dér, vi for alvor kan adskille os fra vores konkurrenter”, siger kommerciel direktør i Lemvigh-Müller, Christian Herbert.
- JMA