Luftmåling på nordsjællandsk skole chokerer forskere
Da to forskere fra DTU foretog luftmålinger på en skole i Nordsjælland, viste CO2-niveauerne sig at ligge så markant over de fastsatte grænseværdier, at måleapparatet ikke kunne måle værdien.
”Det er ikke overraskende, men det er voldsomt”, udtalte ph.d.-studerende Gitte Juel Holst ifølge Videnskab.dk, da hun læste resultaterne fra et nyt forskningsprojekt, som hun dog ikke selv har deltaget i.
I projektet har to forskere fra DTU Bygs Center for Indeklima og Energi afprøvet forskellige løsningsmuligheder for at forbedre klasseværelsers ventilation.
Selvom de seneste 10-15 år har vist vedvarende nedslående resultater, når det kom til skolernes indeklima, var målingerne i dette projekt på en nordsjællandsk skole alligevel ekstraordinært bekymrende.
Læs også: Dansk Byggeri: Skolernes dårlige indeklima kalder på kommunal prioritering
Ventilationen var i udgangspunkt så dårlig i flere klasselokaler, at CO2-niveauerne – et mål for udluftning – lå markant over de fastsatte grænseværdier. Præcis hvor højt ved forskerne dog ikke, da deres måleapparater ganske enkelt ikke kunne måle så høje værdier:
”Vi kan simpelthen ikke være det bekendt. Børnene kan jo ikke vælge det fra”, siger Gitte Juel Holst, der til daglig arbejder ved Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet, til Videnskab.dk.
Måleudstyret gik i mætning
Forskningsprojektet blev gennemført i fem klasselokaler på Ravnholtskolen i Allerød i Nordsjælland, hvor der ikke var såkaldt ’styret’ ventilation i klasseværelserne.
Kommunen og skolens ledelse havde besluttet at renovere skolen for at forbedre ventilationen og indeklimaet i klasserne, men de ville gerne have afprøvet forskellige kandidater, før de valgte en løsning, hvorfor DTU-forskerne kom ind i billedet.
Og selvom forskerne på forhånd havde en forventning om, at de ville finde ringe niveauer af luftkvalitet i de fem klasser, blev de alligevel noget chokerede, da de forsøgte at måle på CO2-niveauerne i lokalerne, fortæller lektor Jørn Toftum fra DTU, som sammen med lektor Pawel Wargocki står bag projektet:
”Vores måleudstyr gik i mætning. Det vil sige: Det kunne simpelthen ikke måle højere”, siger Jørn Toftum til Videnskab.dk.
Flere klasseværelser har dårligt indeklima
Men Ravnholtskolen er imidlertid ikke et enestående tilfælde. Siden omkring årtusindskiftet har DTU målt i mere end 2.000 klasseværelser – her viste det sig, at halvdelen af lokalerne havde et dårligt indeklima.
Og det er noget, der går ud over elevernes koncentrationsevne. Således har tidligere forskning vist, at indeklimaet påvirker menneskers mentale præstationsevne, og at den ringe luftkvalitet går ud over elevernes præstationer, også selvom de langt fra altid selv opdager det.
Læs også: Ny rapport: Vigtigt med godt indeklima på de danske folkeskoler
”Lige præcis med skolerne står det simpelthen så grelt til, at alt, hvad man kan gøre, har en værdi”, fortæller Jørn Toftum til Videnskab.dk.
Han påpeger samtidig, at vi mangler detaljeret viden om, hvad de kausale sammenhænge er mellem forhøjede CO2-niveauer og de tidligere omtalte symptomer på dårligt indeklima og nedsat præstation, hvorfor han opfordrer folk til at gøre alt for at støtte denne type forskning fremover.
- EL