Må arbejdsgiveren bruge facebookopslag ved en sygefraværssamtale?
Få juristens anbefaling af, hvordan ledelsen skulle forholde sig til en sygemeldt medarbejders facebookopslag fra en bytur.
En medarbejder måtte melde sig syg, da han blev ramt af influenza. Som så mange andre havde medarbejderen en profil på Facebook, hvor han delte større og mindre begivenheder med sine facebookvenner. Virksomhedens ledelse var ikke en del af medarbejderens facebookvenner.
Ugen efter medarbejderen havde meldt sig syg, kunne en kollega se på Facebook, at medarbejderen havde været i byen for at drikke øl med nogle venner. Da kollegaen undrede sig over opslaget og medarbejderens fortsatte sygemelding, gik han til ledelsen.
Ledelsen ønskede at indkalde medarbejderen til en sygefraværssamtale, hvor de samtidigt kunne konfrontere ham med facebookopslaget.
Virksomhedens ledelse kontaktede herefter juridisk afdeling i Arbejdsgiverne for at få afklaret, om de i det hele taget måtte bruge medarbejderens facebookopslag.
SVAR:
Der er efterhånden mange, der har en profil på Facebook. Her kan de dele små og store begivenheder ved en tekst eller med billeder. Typisk er intentionen, at dette deles med facebookvenner, men det, man deler, bliver offentligt, og er ikke længere privat.
Det betyder også, at arbejdsgivere kan komme til at se facebookopslag. Enten direkte fra medarbejderens profil, eller hvis andre bringer det videre. Dermed er der intet til hinder for, at en arbejdsgiver konfronterer medarbejderen med et facebookopslag, når det nu er medarbejderens selv, der har valgt at dele.
Har medarbejderen eksempelvis skrevet på Facebook, at han er på ferie eller, som i denne sag, er i byen for at drikke øl med nogle venner, og ønsker arbejdsgiver, at opslaget skal medføre ansættelsesretlige konsekvenser, er det en god idé at indhente lægelige oplysninger om medarbejderens sygdom. Dermed kan en læge vurdere, om medarbejderens aktivitet var gavnligt for helbredelsen, eller om den blev forhalet.
I en anden sag, hvor der blev afsagt dom i Landsretten, havde en medarbejder, der var sygemeldt med rygproblemer, skrevet på Facebook, at han var på vej på skiferie, hvor han skulle være chauffør på køreturen og passe sin 4-årige søn under ferien. Af en lægeerklæring fremgik det, at skituren ikke udgjorde en risiko i forhold til medarbejderens sygdom, men at den havde være mentalt gavnlig og ikke forhalet helbredelsen.
I vores sag ønskede arbejdsgiver ikke at opsige medarbejderen, men blot at konfrontere ham med facebookopslaget.
Det må overlades til en læge at vurdere, om en tur i byen for at drikke øl forhaler helbredelsen af influenzaen. Men det kan være en god idé, at arbejdsgiver gør medarbejderen opmærksom på, at det sender et dårligt signal til kollegaer og ledelse, der måtte se facebookopslaget.
Havde virksomheden ønsket at opsige eller bortvise medarbejderen, ville anbefalingen være at indhente en lægeerklæring.
Juridisk afdeling anbefaler, at der udarbejdes en politik for brug af sociale medier. Dermed kan man også henstille til, at medarbejdere også i fritiden tænker over, hvad der deles. Det kan nemlig have ansættelsesretlige konsekvenser, hvis medarbejderen ikke tænker sig om, inden der deles et opslag.