Metroens nye ventilationssystem bliver ikke færdigt til sommerferien
Ved at opgradere ventilationssystemet vil Metroselskabet reducere ubehag hos passagerer ved høje temperaturer. Desværre har problemer med en række komponenter betydet, at det fortsat mangler i otte ud af 34 tog, når skoleferien starter.
Under sidste sommers usædvanlige varme oplevede mange, at metroen i København føltes som et drivhus på skinner, der sendte pendlere på arbejde med sveden dryppende af sig.
Derfor besluttede Metroselskabet at opgradere det eksisterende ventilationssystem i alle tog for på den måde at sikre en bedre luftkvalitet.
Læs også: Svømmehal henter stor besparelse ved udskiftning af ventilationsanlæg
Det skriver TV2 Lorry.
Ved årsskiftet skulle arbejdet have været færdigt, men “problemer med en række komponenter” har betydet, at når skoleferien starter om et par uger, forventes det, at otte ud af 34 tog mangler at få opgraderet ventilationssystemet, skriver Metroselskabets driftschef, Thomas Bech Roskjær, i en mail til TV2 Lorry.
Planen er ellers, at når opgraderingen af ventilationssystemet er færdigt, vil særlige sensorer registrere CO2 i togene, og dermed sørge for automatisk tilpasning. Teknologien vil ikke sænke temperaturen i togene væsentligt “men det forventes at kunne reducere det ubehag, som passagerer kan føle, når der er mange i samme tog”, oplyser Metroselskabet.
“Opgraderingen af ventilationssystemet kan ikke afkøle metroen på varme sommerdage. Men selv sidste sommer, hvor varmen var den mest ekstreme i mere end 40 år, affandt de fleste passagerer sig med situationen. Der var ikke varmere i metroen, end der var de fleste andre steder – herunder udenfor”, skriver Thomas Bech Roskjær til TV2 Lorry og fortsætter:
”En gennemsnitlig metrotur tager under ti minutter, og jeg tror, at mange af vores kunder deler vores opfattelse af, at det generelt handler om at få skruet ned for energiforbruget. Ikke op”.
Aircondition er ikke på tapetet
Metroselskabet peger desuden på, at det kun er ganske få uger om året, hvor varmen i metroen vil være generende:
Læs også: Stor fare for brand i restauranters ventilationsanlæg
”Indtil videre mener vi ikke, at det er en fornuftig beslutning at investere i et airconditionanlæg, som vi typisk får rigtig brug for sammenlagt cirka to uger om året. Vi vil forøge metroens energiforbrug hele året, idet metroen vil skulle bruge mere energi på at transportere et airconditionanlæg", skriver Thomas Bech Roskjær til TV 2 Lorry.
- JMA