Miljøzoneregler overtrådt 18.000 gange i juli måned
Har du en gammel dieseldreven varebil, så er det måske forbudt for dig at køre i landets største byer.
Omkring 3000 ejere af gamle dieseldrevne varebiler har modtaget ét eller flere advarselsbreve om, at de ikke længere må køre i landets fire største byer. Det skriver mediet Industri & Teknik udgivet af Tekniq Arbejdsgiverne. De nye regler er trådt i kraft 1. juli og gælder for dieseldrevne servicevogne, som er fra før 2007 og ikke har partikelfilter.
Men selvom der er sendt advarselsbreve ud, lader det ikke til at holde de gamle dieselbiler væk fra gaderne i de danske storbyer.
Når bøderne falder, kommer alvoren
På blot en måned, fra 1. juli til 1. august, registrerede de automatiske kontrolposter varebiler, der ikke må køre i miljøzonerne i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg, 18.000 gange. Det overrasker Jytte Boll Illerup, kemiingeniør i Miljøstyrelsen.
”Det er flere, end vi havde forventet, men det handler nok også om, at de i første omgang får et advarselsbrev. Vi forventer, at antallet vil falde, når der begynder at falde bøder”, siger hun.
Bøderne lyder på 1500 kroner for at krydse miljøzonerne i de gamle dieselvogne i miljøzonerne.
Læs mere om miljøzonerne HER.
Håndværkere får undtagelse
Er du håndværker eller anden form for varevognsejer, kan du lidt endnu ånde lettet ud over, at der ikke er en bøde på vej i din digitale post. Disse to grupper er nemlig under en særlig overgangsordning og kan køre i storbyerne til slut september. Men efter den 1. oktober er der ingen undtagelser for de gamle dieseldrevne varevogne. Der gælder reglerne for alle.
”Virksomhederne skal være opmærksomme på de nye regler og sikre sig, at de overholder dem. Af samme grund bliver der nu givet advarsler frem mod 1. oktober, så man kan sørge for at få det i orden og på den måde undgå bøder”, siger Jan Eske Schmidt, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Advarsler forveksles med spam
Indtil den 1. oktober får ejerne af dieselbiler, der kører ulovligt i de fire miljøzoner, advarselsbreve fra Miljøstyrelsen. Men styrelsen har været nødt til at pulje dem sammen, da det ellers ville virke som spam i bilejernes e-boks.
Jytte Boll Illerup, kemiingeniør i Miljøstyrelsen, forklarer, at der, selvom man overtræderne reglerne flere gange, kun kommer et advarselsbrev i den elektroniske postkasse hver 14. dag.
Overtrædelse på overtrædelse
De omkring 18.000 overtrædelser, der er registeret første måned efter forbuddet, fordeler sig på cirka 3000 varebilsejere og brugere, der har fået ét eller flere advarselsbreve tilsendt.
Det kan tegne et billede af, at det er de samme servicevogne, der overtræder reglerne, muligvis uden at være klar over det. Det har bilejernes organisation, FDM, tidligere kritiseret de automatiske kontroller for.
Derfor er reglerne blevet tilpasset, så varebilsejerne kun kan får én bøde om dagen uanset antallet af forseelser.
Læs også: 70-procentsmålet nås ikke uden mere biogas
”Nu bliver de informeret med en advarsel, og det er forventningen, at de nye regler efterfølgende får den ønskede effekt - nemlig at de ældste varebiler får eftermonteret et partikelfilter eller bliver udskiftet med nyere biler, og luftforureningen på den måde bliver mindsket i de større byer”, siger Jytte Boll Illerup.
Miljøstyrelsen har kun foreløbige tal over antallet af forseelser og kan derfor ikke sige noget om fordelingen i forhold til de fire byer.
Mange søger dispensation
Selvom det umiddelbart kun er håndværkere eller anden form for varevognsejere, der er dækket af den særlige dispensation, har Miljøstyrelsen frem til midt august modtaget 922 ansøgninger om dispensation fra de nye regler.
Og det kan måske betale sig at søge, hvis ikke du har nået at skifte dieselbilen ud inden din tur gennem Danmarks storbyer.
Læs også: Solar skrotter leverancer af sorte løsninger og går den grønne vej i Danmark
Ud af 239 behandlede sager fik hele 198 dispensation. Den er dog tidsbegrænset og gælder typisk tre til seks måneder.
Kilde: Industri & Teknik, Tekniq Arbejdsgiverne.
-CH