Miljøzoneregler overtrådt 18.000 gange i juli måned

Har du en gammel dieseldreven varebil, så er det måske forbudt for dig at køre i landets største byer.

Er du ejer af en dielsesvarevogn, er det måske slut for dig med bilturer gennem de danske storbyer. Arkivfoto..

Omkring 3000 ejere af gamle dieseldrevne varebiler har modtaget ét eller flere advarselsbreve om, at de ikke længere må køre i landets fire største byer. Det skriver mediet Industri & Teknik udgivet af Tekniq Arbejdsgiverne. De nye regler er trådt i kraft 1. juli og gælder for dieseldrevne servicevogne, som er fra før 2007 og ikke har partikelfilter.

Men selvom der er sendt advarselsbreve ud, lader det ikke til at holde de gamle dieselbiler væk fra gaderne i de danske storbyer.

Når bøderne falder, kommer alvoren

På blot en måned, fra 1. juli til 1. august, registrerede de automatiske kontrolposter varebiler, der ikke må køre i miljøzonerne i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg, 18.000 gange. Det overrasker Jytte Boll Illerup, kemiingeniør i Miljøstyrelsen.

”Det er flere, end vi havde forventet, men det handler nok også om, at de i første omgang får et advarselsbrev. Vi forventer, at antallet vil falde, når der begynder at falde bøder”, siger hun.

Bøderne lyder på 1500 kroner for at krydse miljøzonerne i de gamle dieselvogne i miljøzonerne.

Læs mere om miljøzonerne HER.

Håndværkere får undtagelse

Er du håndværker eller anden form for varevognsejer, kan du lidt endnu ånde lettet ud over, at der ikke er en bøde på vej i din digitale post. Disse to grupper er nemlig under en særlig overgangsordning og kan køre i storbyerne til slut september. Men efter den 1. oktober er der ingen undtagelser for de gamle dieseldrevne varevogne. Der gælder reglerne for alle.

”Virksomhederne skal være opmærksomme på de nye regler og sikre sig, at de overholder dem. Af samme grund bliver der nu givet advarsler frem mod 1. oktober, så man kan sørge for at få det i orden og på den måde undgå bøder”, siger Jan Eske Schmidt, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Advarsler forveksles med spam

Indtil den 1. oktober får ejerne af dieselbiler, der kører ulovligt i de fire miljøzoner, advarselsbreve fra Miljøstyrelsen. Men styrelsen har været nødt til at pulje dem sammen, da det ellers ville virke som spam i bilejernes e-boks.

Jytte Boll Illerup, kemiingeniør i Miljøstyrelsen, forklarer, at der, selvom man overtræderne reglerne flere gange, kun kommer et advarselsbrev i den elektroniske postkasse hver 14. dag.

Overtrædelse på overtrædelse

De omkring 18.000 overtrædelser, der er registeret første måned efter forbuddet, fordeler sig på cirka 3000 varebilsejere og brugere, der har fået ét eller flere advarselsbreve tilsendt.

Det kan tegne et billede af, at det er de samme servicevogne, der overtræder reglerne, muligvis uden at være klar over det. Det har bilejernes organisation, FDM, tidligere kritiseret de automatiske kontroller for.

Derfor er reglerne blevet tilpasset, så varebilsejerne kun kan får én bøde om dagen uanset antallet af forseelser.

Læs også: 70-procentsmålet nås ikke uden mere biogas

”Nu bliver de informeret med en advarsel, og det er forventningen, at de nye regler efterfølgende får den ønskede effekt - nemlig at de ældste varebiler får eftermonteret et partikelfilter eller bliver udskiftet med nyere biler, og luftforureningen på den måde bliver mindsket i de større byer”, siger Jytte Boll Illerup.

Miljøstyrelsen har kun foreløbige tal over antallet af forseelser og kan derfor ikke sige noget om fordelingen i forhold til de fire byer.

Mange søger dispensation

Selvom det umiddelbart kun er håndværkere eller anden form for varevognsejere, der er dækket af den særlige dispensation, har Miljøstyrelsen frem til midt august modtaget 922 ansøgninger om dispensation fra de nye regler.

Og det kan måske betale sig at søge, hvis ikke du har nået at skifte dieselbilen ud inden din tur gennem Danmarks storbyer.

Læs også: Solar skrotter leverancer af sorte løsninger og går den grønne vej i Danmark

Ud af 239 behandlede sager fik hele 198 dispensation. Den er dog tidsbegrænset og gælder typisk tre til seks måneder.

Kilde: Industri & Teknik, Tekniq Arbejdsgiverne.

-CH

2ctrl ApS

Sponseret

2CTRL er landets førende virksomhed inden for KNX

Elsikkerhed.dk

Sponseret

Installatørmøde 2025 - Kolding

Relateret indhold

20.12.2024Installator.dk

Pengeregn over TEKNIQ-medlemmer

20.12.2024Inspectly ApS

Sponseret

Kvalitetsklubben: Styrk dit byggeprojekt med skarp intern kommunikation

20.12.2024Carlog System

Sponseret

Carlog System ønsker alle en glædelig jul samt et godt nytår

19.12.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

AO’s klimamål sætter en ny standard for grossisterne

19.12.2024Installator.dk

Stejl læringskurve koster dyrt for nystartet VVS-installatør

18.12.2024Wieland Electric A/S

Sponseret

Vi byder Thomas Bøgh Laursen velkommen til Wieland Electric A/S!

17.12.2024METRO THERM A/S

Sponseret

METRO THERM fusionerer med KVM-Genvex

17.12.2024Installator.dk

Solplus A/S bliver en del af InstallatørGruppen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle