Når grossisten har for lidt på lager

Tyndt belagte hylder hos grossisterne, presser installatører til at tænke sig om en ekstra gang inden de afgiver en ordre. Skaffevarer med flere ugers leveringstid er ødelæggende for opgaver, der skal løses med kort varsel.

En grossist har typisk 50.000 varenumre på lager klar til levering næste dag. Installatørerne risikerer at vente på fuld levering, hvis han bestiller mange enheder af en vare, fordi antallet af enheder er begrænset. Foto: CTsabre14..

Grossisterne effektivisering af lagerbeholdningerne får installatører til at vælge leverandør med omhu for at undgå at vente på levering. Grossister er forsigtige med at have mange enheder af den samme vare af frygt for at brænde inde med gamle varer. Det gør lagerstørrelsen hos grossisterne generende lille for flere installatører.

Læs også: Grossisterne kæmper for deres berettigelse

For at undgå ukurante varer, der har passeret sidste salgsdato, når der kommer nye modeller, nøjes grossisterne med et lille antal af sjældne varer med langsom omsætningshastighed. For Michael Hansen Søbye, installatør og medindehaver af It-El er der ingen troskab, hvis varen er blevet skaffevare med ventetid.

”Grossisterne har ikke nok varer på lager. Det betyder, at vi nogle gange kun kan få halvdelen af det antal, vi bestiller. Det bremser os i vores arbejde. Grossisterne lytter, når jeg nævner problemet for dem, men de handler ikke på det, så jeg handler et andet sted, hvor jeg kan få det alt sammen på en gang”, siger han.

Spontane ordrer
De tynde hylder hos grossisterne får installatørerne til spontant at lægge ordrerne, hvor der er erfaring for, hvor den kan blive opfyldt med det samme.

Hos Hedensted VVS oplever installatør Jens Palmelund mest, at det er specialvarer som for eksempel store kuglehaner, der er i restordre. I stedet for at spørge hos alle grossister går ordren umiddelbart til den grossist, som erfaringsmæssigt har tingene parat på lageret.

Siden 2008 mærker han, at grossisterne er blevet mere nøjeregnende med, hvad de vil have på lager, så varer med langsom omsætning bliver skaffevarer og skal bestilles hjem. Det fungerer ikke i Hedensted, hvor kunderne forventer hurtig service, når de ringer.

”Meget af vores arbejde kan vi ikke forudse, så vi kan ikke vente 14 dage for at få varer hjem. Så vælger jeg grossister efter, hvor jeg tror, varerne ikke er i restordre. Det er mest Brdr. Kier og Solar, der har varer i restordre, så jeg køber hos BD”, siger Jens Palmelund.

Satser på hurtigløbere
Alle grossister foretrækker selvfølgelig helst, at installatørerne køber hos netop dem. Solars danske direktør Jens Andersen understeger, at næsten alle varer med høj omsætning sendes dagligt.

”Vi skal præstere mindst 99 procent fuld levering fra dag til dag af vores A-varer, det vil sige hurtigløbere, som vi sælger mange af. For alle ordrer på lagervarer sender vi 97 procent fra dag til dag,” siger Jens Andersen.

Når installatørerne klager over manglende varer, kan det være, fordi den er blevet forældet. Hvert år introducerer grossisten 20.000 nye varer på lageret og fjerner det samme antal gamle modeller, så der altid er 50.000 varenumre klar til at blive sendt af sted.

”Vi har ikke ændret vores lagerstyring, men har hele tiden fokus på, hvad vi skal have på lager. Teknologien skifter hyppigt, så vi skal være på forkant med det, som installatørerne efterspørger”, siger Jens Andersen.

Planlægning med grossister
For at undgå restordrer opfordrer Rune West Pedersen fra grossisten P. Hatten på Lolland installatørerne til at planlægge deres større projekter i samarbejde med deres grossist, så man undgår restordrer.

Læs også: Grossister diskuterer branchens prisstruktur

Grossister køber ind efter nogle historiske statistikker for, hvad man hidtil har solgt, men kan ikke tage højde for nye byggeprojekter, der efterspørger sjældne varer med lav omsætningshastighed. Han beder installatørerne fortælle om deres projekter, så de i fællesskab kan tage højde for næste skridt i byggeprojektet.

”Vi prøver at forudse, hvad kunden har brug for, for det er for dyrt for alle parter, når det ikke glider godt. Jo mere dialog, des bedre”, siger Rune West Pedersen.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

03.07.2024Installator.dk

Varmepumpeindustrien glæder sig over prisloft på fjernvarme

02.07.2024Installator.dk

Politisk aftale vil indføre prisloft på fjernvarme

01.07.2024VELTEK

Sponseret

Nyt Drikkevandsdirektiv – VELTEK Vand har fuldt fokus

01.07.2024RIB Software

Sponseret

Byd velkommen til vores første IKT-leder uddannelse, som afholdes på engelsk!

01.07.2024Installator.dk

Norlys opruster med erhvervsdirektør i energiforretningen

28.06.2024RIB Software

Sponseret

Ebook: Sådan gennemfører du en aflevering af D&V-data til tiden

28.06.2024Installator.dk

Strøm og fjernvarme blev grønnere sidste år

27.06.2024Installator.dk

Nedsættelse af generationsskifte-skatten glæder SMVdanmark

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en ny salgschef for fjernvarme

Er du en erfaren salgsprofil inden for fjernvarmeområdet? Og trives du med både strategisk ledelse og operationelt salgsarbejde? Så er det måske dig, vi søger som vores nye salgschef for fjernvarmeteamet hos METRO THERM.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Servicetekniker

Har du en håndværksmæssig baggrund? Er du skarp til fejlfinding og brænder for at udføre tekniske serviceopgaver? Kunne du tænke dig at bringe dine tekniske kompetencer i spil i en af Danmarks førende virksomheder indenfor vandbehandling? Så er det måske dig, vi søger som vores nye udekørende Servicetekniker til kunder på Sjælland ved Silhorko-Eurowater A/S

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.07.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle