Neuco IP: Netværk er fremtidens kommunikationsbus

Spørger man forretningsudvikler hos Neuco IP, er han ikke i tvivl om, hvilken vej virksomheden skal bevæge sig for at få del i et stadigt voksende marked. Han har også et godt bud på, hvad det kræver internt.

Netværksløsninger designes af teknikere, der kræver en særlig håndtering af virksomhedsledere, da de ofte lever i deres egen kreative verden langt fra traditionelle håndværkere. Foto: Neuco IP.

Et af fremtidens forretningsområder er kommunikation, og hos installationsvirksomheden Neuco IP, der har specialiseret sig i netværk, er forretningsudvikler Lars Mejlby heller ikke i tvivl om, hvilken form det vil få.

”Det kan siges meget, meget kort. Vi mener, at netværk – IP-løsninger – er fremtidens kommunikationsbus. Det er et standardnetværk, som, vi tror, vil komme til at dominere i fremtiden. Det kan bruges til at styre hele tekniknetværket, altså samtlige tekniske installationer i bygninger,” fortæller forretningsudvikleren med stor overbevisning:

”Man kan simpelthen styre alt: videoovervågning, adgangskontrol, lys, varme, ventilation og al form for kommunikation i en virksomhed. Og det skal naturligvis fungere via trådløst netværk, når vi taler om fremtidens kommunikationsplatform – men foreløbig trækker vi også nogle kabler.”

Det er, hvad Neuco IP satser på nu og i fremtiden. ”Vi leverer hele pakken – på nær servere til kommunikationsløsninger – lige fra kabler og routere over projektering til dagligt vedligehold og service.”

Han læner sig frem og siger så med en alvorlig mine: ”Læg mærke til det sidste ord – service. Det er et nøgleord her hos os. Det er blandt andet det, som en virksomhed af vores størrelse med 12 teknikere skal leve af. Ser man på omsætningen, gør vi det også!”

Læs også: Service og tillid afgør succesen

Han skifter stilling – lægger benene over kors og siger så med et skævt smil: ”Vi har i øvrigt en målsætning om at være Sjællandsmestre i service.” Neuco IP opererer kun på Sjælland.

"Netværksløsninger er et hastigt voksende, lukrativt marked, men det kræver den rigtige virksomhedskultur at begå sig på dette marked," siger forretningsudvikler Lars Mejlby, Neuco IP. Foto: Neuco IP..

Uddannelse og udvikling
Al teknik smelter sammen, hvilket øger kravet til gode teknikere inden for kommunikationsområdet. Teknikerne skal ifølge forretningsudvikleren være servicemindede, fleksible og omstillingsparate.

”Det skal de være, fordi udviklingen på dette marked går så hurtigt, at der konstant er nye produkter på markedet. Det nytter ikke at hænge fast i gamle løsninger. Teknikerne skal være videbegærlige – de skal suge viden til sig. Vi har på den ene side behov for specialister på hver deres område, men de skal på den anden side også kunne hjælpe hinanden med at udvikle de rigtige løsninger til kunden og meget vigtigt: de skal SØGE hjælp hos hinanden,” understreger Lars Mejlby og sætter et prædikat på teknikerne: ”De er – sagt i den bedste mening – nørder. Det har den naturlige fordel, at de er supergode til deres arbejde, omvendt er de – pænt sagt – ikke specielt salgsmindede. Her ligger der en stor udfordring, for de er ude hos kunden og skal kunne se løsningerne fremadrettet og dermed være med til at skabe mersalget.”

Hvad angår uddannelse af teknikerne er det ifølge Lars Mejlby helt afgørende for den samlede tekniske kompetence, at teknikerne hele tiden bliver efteruddannet. Derfor er der lagt en uddannelsesplan for hver enkelt.

”Det er dyrt, men vi er klar til denne nødvendige investering. På den anden side forventer vi så også en vis loyalitet fra deres side, understreger han med et nik,” siger han.

Neuco IP lægger vægt på medarbejderpleje. Det er en integreret del af virksomhedens image.

”Vores teknikere er ikke en homogen gruppe mennesker, derfor skal vi håndtere dem forskelligt, for at behandle dem ens (!) Det kan være elektrikere, der har videreuddannet sig, men typisk er det på en eller anden måde edb-freaks, der bestemt arbejder anderledes end traditionelle ansatte i de tekniske fag. Vi kalder dem populært for coladrengene, men tag ikke fejl, de kan noget, så det er på ingen måde ringeagtende ment. Når jeg siger, at de arbejder anderledes, hænger det sammen med, at de kan bruge lang tid på at finde præcis den rigtige løsning, ligesom de ofte har andre arbejdstider end vanlige elektrikere, der møder kokken syv. Den forskellighed skal der være plads til, for det er netop disse personer, man ønsker at tilknytte sin virksomhed, for de kan se mulighederne og er åbne over for det sidste nye. Som leder af en virksomhed eller en afdeling med den slags programmører/teknikere skal man således være mentalt indstillet på, at de opfører sig anderledes end traditionelle håndværkere, og her ligger der efter min vurdering en stor udfordring – specielt hvis man også har almindelige elektrikere ansat, for det kan være svært for dem at forstå, at man ikke begynder klokken syv og går hjem planmæssigt,” siger Lars Mejlby, der tydeligt taler af egen erfaring, men som også kender behovet for og kampen om at tiltrække de rigtige folk.     

Fremtiden
Han forsøger at skue lidt ud i fremtiden i forhold til, hvordan markedet vil se ud i denne branche.

Om Neuco IP

  • Neuco IP leverer kommunikationsløsninger.
  • Med kommunikation og overvågning som fællesnævner, spænder opgaverne over IP-telefoni, IP-datatrafik på kobber, fiber og wireless til forskellige synkrone/asynkrone kommunikations-protokoller.

”Jeg tror,  vi vil se tre grupper: De meget store systemhuse, derunder en gruppe af mindre virksomheder som os, der går bredt ud i samarbejde og netværk med andre leverandører/installatører, og endelig en underskov af små virksomheder – forsyningsvirksomheder, der både kan løse mindre opgaver selv og være underleverandør til de øvrige.”

Han tror, at vi vil se forskellige former for strategiske partnerskaber på tværs af faggrænser. Det er i hvert fald en vej, Neuco IP selv vil gå i kampen om markedsandele.

”Vi vil have sjælen med og kunne levere de individuelt designede løsninger, som kunderne efterspørger. En del af vores filosofi er også, at vores produkter skal kunne serviceres af andre. Kunderne skal ikke være bundet op på særlige aftaler og systemer. Det er allerede et enormt marked, der kun vil blive større. Men det stiller samtidig store krav til dem, der vil være med. Man skal gå helhjertet ind i det, og opgaverne skal være der, for ellers siver teknikerne hen til konkurrenterne, der har opgaverne,” slutter Lars Mejlby, der efter en lang dag kan slukke den trådløse pc. Kontoret forlader han uden videre. Den interne IP-løsning, der også fungerer som et udstillingsvindue, styrer resten.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

03.07.2024Installator.dk

Varmepumpeindustrien glæder sig over prisloft på fjernvarme

02.07.2024Installator.dk

Politisk aftale vil indføre prisloft på fjernvarme

02.07.2024Alcadon ApS

Sponseret

Dine 3 fordele ved at Alcadon er ISO 9001-certificeret

02.07.2024Eaton Electric Danmark

Sponseret

Ny rapport afslører udfordringer for tovejsopladning af elbiler i Europa

28.06.2024Ecofoss/Green:ID

Sponseret

Unikke resultater skab med LED lysskinner til Troldtekt

25.06.2024Alcadon ApS

Sponseret

[SE BILLEDERNE] Temadagen hos Legrand. Hvad overraskede?

25.06.2024HELUKABEL Danmark ApS

Sponseret

Bruger du de rigtige kabler til dit biogasanlæg?

24.06.2024Installator.dk

NRGi og Sampension vil investere i store solcellepark

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en ny salgschef for fjernvarme

Er du en erfaren salgsprofil inden for fjernvarmeområdet? Og trives du med både strategisk ledelse og operationelt salgsarbejde? Så er det måske dig, vi søger som vores nye salgschef for fjernvarmeteamet hos METRO THERM.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Servicetekniker

Har du en håndværksmæssig baggrund? Er du skarp til fejlfinding og brænder for at udføre tekniske serviceopgaver? Kunne du tænke dig at bringe dine tekniske kompetencer i spil i en af Danmarks førende virksomheder indenfor vandbehandling? Så er det måske dig, vi søger som vores nye udekørende Servicetekniker til kunder på Sjælland ved Silhorko-Eurowater A/S

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.07.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle