Nordeuropas største elmålerudskiftning nærmer sig sin afslutning
Flere end 900.000 målere er blevet udskiftet i lejligheder, huse og virksomheder i hovedstadsregionen, nu mangler der blot en tiendedel. De nye målere skal øge konkurrencen på elmarkedet og gøre det nemmere for forbrugerne at følge med i forbruget.
Tilbage i december 2013 tog regeringen initiativ til en udskiftning af alle målere i Danmark. De nye elmålere skulle ifølge loven være fjernaflæste, også kaldet ’smarte’, og dermed være i stand til at kunne sende data om forbrug på timebasis til netselskabet og videre gennem Energinets datahub til kundens elhandelsselskab. Dermed bliver afregning af elforbruget på baggrund af aktuelle timepriser muligt.
Læs også: Udrulningen af smarte elmålere nærmer sig sin afslutning
Opgraderingen har som delmål at gøre forbrugerne mere bevidste om deres forbrug. Det sker ved at måleren sender data om forbruget hver time til en datahub, som forbrugerne har adgang til via en hjemmeside. Desuden skal målerne sætte gang i en øget konkurrence på elmarkedet via en større gennemsigtighed, både i forbrug, prisen pr. kWh og nettariffen. Det helt overordnede mål er at medvirke til, at Danmark kan blive CO2-neutralt i 2050.
Radius fik som elnetselskab den bundne opgave at udskifte cirka én million elmålere i sit forsyningsområde, der omfatter københavnsområdet, Nordsjælland og dele af Midtsjælland. Her står program manager Steen Hansen for det store projekt, og han gik med et team på 25 mand i gang med at planlægge opgaven.
Det blev hurtigt klart, at Radius ikke selv havde kapaciteten til at løfte Nordeuropas største enkeltstående udskiftning af elmålere, og derfor kom opgaven i udbud. Den blev vundet af danske Kamstrup, der er en af verdens største leverandører af intelligente løsninger til energi- og vandmåling. De nye målere er også leveret af Kamstrup, og de er produceret specifikt til opgaven i Danmark. Når der virkelig har været tryk på udskiftningen, har der været 160 teknikere i sving, som hver har udskiftet 16-20 målere om dagen. Så det har været en kompleks opgave, understreger Steen Hansen.
Stort it-projekt
”Det har ikke bare handlet om udskiftning af målere. Hele det bagvedliggende setup med at indsamle, validere og distribuere måledata har været en stor opgave. It-delen har næsten været en større opgave end selve udskiftningen af målerne. Dertil kommer økonomistyring, kvalitetssikring, uddannelse af teknikere og et callcenter, hvor vi tager os af kundernes spørgsmål og planlægning af teknikerbesøg. Man skal have hele udrulningsprocessen på plads, inden man skal ud til en million kunder. Det kræver grundig planlægning”, fortæller Steen Hansen.
Opgaven krævede et meget præcist og ensartet setup, som kunne skaleres fra et pilotprojekt til selve udrulningen. Derfor er det også, med nogle få undtagelser som eksempelvis en version af måleren, der kan monteres på en din-skinne, den samme måler, der kommer op alle steder både hos private, virksomheder og industri.
Målerne giver en række fordele for Radius. Først og fremmest vil der ikke længere være behov for fysisk inspektion af målerne. Dernæst kan Radius i langt højere grad følge med i forbrugsmønstre og belastning på nettet, og kan dermed sætte mere præcist ind og foretage netforstærkninger, hvor det skulle være nødvendigt. Desuden kan Radius fjernbetjent lukke og gentilslutte strømmen hos en kunde, der for eksempel enten er fra- eller tilflyttet eller ikke har betalt elregningen.
Husk at melde nedtagning
Steen Hansen opfordrer installatørerne til at huske at kontakte Radius, hvis de afkobler eller nedtager en af de nye målere:
”Når en ny måler bliver afkoblet elnettet/nedtaget hos kunden, så modtager vi ikke længere nogle måledata og så skal vi tjekke, om der er noget galt. Derfor er det vigtigt, at installatørerne giver os besked, hvis de afkobler/nedtager en måler, eksempelvis i forbindelse med en renovering, så vi ikke kører forgæves”.
[Det er vigtigt], at installatørerne giver os besked, hvis de afkobler/nedtager en måler, eksempelvis i forbindelse med en renovering, så vi ikke kører forgæves.
Steen Hansen, program manager hos Radius
De nye målere har et interface, hvor eksterne leverandører kan opsamle data. Der forventes at opstå et marked for en række smarte løsninger, hvor kunderne kan få sendt deres målerdata til apps på smart phones fra eksempel både hjem og sommerhus. På sigt vil den smidige tilgang til data kunne integreres direkte med apparater i hjemmet, og det vil eksempelvis kunne bruges til automatisk at sætte gang i en storvask eller opladning af elbilen, når prisen på el er lav. Målerne er således gearet til alle de muligheder som et ægte smart grid kan give.
Læs også: Kamstrups elmålere skal på nettet
”Hele den udvikling er op til elhandelsselskaberne og andre udviklere at foretage. Som elnetselskab har vi i Radius bygget fundamentet, og så er det andre, der tager over derfra. Når vi er færdige, står vi med et unikt system, som kan være forbillede for aktører i andre lande. Radius har allerede haft besøg af delegationer fra udlandet, herunder Irland, Litauen, Sverige, Tyrkiet og De Arabiske Emirater, som alle er interesserede i, hvordan vi har løst opgaven”, siger Steen Hansen.