Nu kører købmandsgården på strøm: Her er udfordringerne med elektriske varebiler

Det kræver omstilling og planlægning at vælge elektriske varebiler – i hvert fald hvis man har et stort kørselsbehov. Til gengæld kan de elektriske varebiler bruges til at vinde nye aftaler. Og så er brændstofregningen hos Egebjerg Købmandsgaard faldet med hvad der svarer til en månedsløn.

Borgere i en række kommuner i hovedstadsområdet og i Nordsjælland kan blive visiteret til at købe ind hos Egebjerg Købmandsgaard, som bringer varerne ud.. Foto: Nordania Leasing

Hvert minut tæller, når chaufførerne bag rattet på varebilerne fra Egebjerg Købmandsgaard kører varer ud til visiterede borgere i en lang række kommuner – særligt i hovedstadsområdet. Derfor har det også krævet en vis portion tålmodighed, når nye varebiler ændrer på rytmen og kræver ekstra stop i løbet af dagen. Virksomheden har nemlig udskiftet en stor del af varebilerne til elektriske modeller.

- Hvis jeg kunne lade bilen op over natten, ville jeg sikkert have nok strøm til en hel dags kørsel. Men ligesom mange af mine kolleger bor jeg et sted, hvor det ikke er muligt, og derfor er vi afhængige af at kunne lynlade i løbet af dagen. Det har jeg lige skullet vænne mig til, fortæller Lasse Jensen, som var den første af chaufførerne hos Egebjerg Købmandsgaard, der i efteråret 2023 fik udleveret en spritny Maxus el-varebil.

Bilerne er ombygget med kraftig isolering og køleanlæg, så varerne til borgerne holdes friske dagen igennem. Men køleanlægget stiller ekstra krav til bilerne og deres rækkevidde. Foto: Nordania Leasing

Infrastrukturen til elbiler er kritisk

Det er kritisk for Egebjerg Købmandsgaard at have pålidelig adgang til ladestandere. Med en app på telefonen kan chaufførerne se ledige lynladere fra Clever og på den måde forsøge at tilrettelægge ruten og de nødvendige pauser. Men for en sikkerheds skyld har Hans-Henrick Jørgensen ansat en fast afløser og har altid en ekstra bil klar til brug, hvis der opstår problemer med opladning eller andre uventede situationer.

- Rækkevidden på nye varebiler har nået et acceptabelt niveau, men det er stadig en faktor, vi må tage hensyn til. De ekstra pauser til opladning har krævet tilvænning, og vi har i begyndelsen valgt at udbetale nogle overarbejdstimer til vores chauffører. Men de har hele tiden haft ja-hatten på, og efter de første par måneder kører det nu, som det plejer at gøre.

Hans-Henrick Jørgensen er direktør og ejer af virksomheden, der har hovedkontor i Nykøbing på Sjælland. Foto: Nordania Leasing

Hvorfor vælge de bøvlede elbiler?

Som en mindre virksomhed med knap 50 ansatte er Egebjerg Købmandsgaard ikke underlagt krav om, at de skal reducere mængden af CO2, som virksomheden udleder, og de er heller ikke forpligtet til at lave klimaregnskab, som vi nu ser hos en række større virksomheder. 

Så hvorfor skifte til de elektriske varebiler alligevel? Det er der flere gode grunde til.

- Vi vil først og fremmest gerne bidrage til den grønne omstilling, og vi kan se, at vi her kan gøre en forskel. Men samtidig har flere og flere kommuner det nu enten som et krav eller et tungtvejende kriterie i deres udbud, at man bruger nulemissionskøretøjer til at løse opgaverne. Derfor kan det for os både være en nødvendighed og en konkurrencefordel, at vi har elektriske varebiler, lyder det fra Hans-Henrick Jørgensen.

Men rent faktisk har medarbejderne også lært at sætte pris på de nye biler, som kommer med nogle andre fordele:

- Det er virkelig god og støjsvage varebiler. I byen er de meget hurtige og smidige at komme rundt med, fordi de har automatgear og masser af kræfter. Da jeg første gang trillede afsted i bilen, kom jeg til at accelerere for hurtigt, så de tomme kasser fløj rundt i bilen. Nu kører jeg konsekvent i det mere afdæmpede eco-mode, fortæller Lasse Jensen med et drenget smil på læben.

Lasse Jensen fik som den første af medarbejderne fornøjelsen af at køre de daglige ture i en elektrisk Maxus-varebil. Foto: Nordania Leasing

Så meget sparer virksomheden på elbilerne

Med 8 nye Maxus-varebiler har Hans-Henrick Jørgensen på kort tid skiftet en tredjedel af virksomhedens varebil-flåde ud til biler, der ikke udleder CO2 under kørslen. Og foruden den klimamæssige gevinst, har det også betydning for de løbende udgifter, afslører han.

- Vi har reduceret vores brændstofomkostninger væsentligt med en fast månedlig pris hos Clever. Samlet vil jeg anslå, at vi på de 8 varebiler sparer mellem 30- og 40.000 kroner på brændstof hver eneste måned. På den måde har vi formået at neutralisere merprisen på de elektriske biler, som stadig er væsentligt dyrere i anskaffelse, siger Hans-Henrick Jørgensen.

Foto: Nordania Leasing

Desuden kræver elektriske køretøjer mindre vedligeholdelse sammenlignet med traditionelle brændstofkøretøjer, hvilket yderligere reducerer driftsomkostningerne. 

Varebilerne har Egebjerg Købmandsgaard leaset hos Nordania Leasing, allerede nu ser han nysgerrigt på at udvide flåden af elbiler yderligere med nogle af de nye modeller, der kommer på markedet med endnu længere rækkevidde.

Hos Nordania Leasing kan du altid tage en snak med en rådgiver og få et uforpligtende tilbud på den rigtige løsning til din virksomhed. Vil du vide mere om fordelene ved elektriske varebiler, kan du læse mere her: https://nordania.dk/erhverv/baeredygtig-leasing/firmabiler/elektriske-varebiler

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Kom hele vejen rundt om varebiler og tilbehør

Varebiler er uundværlige for alle typer af installationsvirksomheder. De er en konstant omkostning, der gerne skal være så lille som mulig. Den grønne omstilling har øget fokus på de el-drevne varebiler. Men uanset, hvordan varebilen skal drives frem, skal arbejdsmiljøet for montøren være i orden, ligesom adgangen til hurtig hjælp, hvis bilen strejker. Læs om de forskellige elementer i dette tema om varebiler og tilbehør.

18.03.2024Nordania Leasing A/S

Sponseret

Top-10: Her er de mest populære varebiler

15.03.2024Nordania Leasing A/S

Sponseret

Nu kører købmandsgården på strøm: Her er udfordringerne med elektriske varebiler