Nu skal håndværkere køre elbil – AO har sat ladestandere op
Om ti år skal der være over en million elbiler på gaden, hvis Danmark skal kunne leve op til målene i Paris-aftalen. For at give flere håndværkere encitament til at køre elbil, har grossisten AO sat ladestandere op ved deres håndværkerbutik i Albertslund.
Der skal rigtig mange elbiler på vejene inden 2030, hvis vi skal nå i mål med den klimaaftale, som et bredt flertal i Folketinget blev enige om i slutningen af juni.
Og selvom håndværkernes servicebiler endnu ikke har ligget i overhalingsbanen, når det omhandler grøn omstilling, så er de elektriske servicevogne ude på vejene nu.
I fremtiden vil muligheden for at sætte varebilen i en ladestander ved håndværkerbutikken være ligeså naturligt som at tilbyde kunden en kop kaffe.
Det mener grossisten AO, der netop har indviet sine første ladestandere ved håndværkerbutikken på Rørvang i Albertslund.
”Vi går forrest med at sætte ladestandere op ved vores håndværkerbutikker. Det er ikke, fordi vi efterkommer et massivt ønske lige nu, men vi taler med kunder, som er i gang med at omstille til elektriske vognparker. Det ligger i vores DNA, at vi gerne vil være på forkant med grønne og intelligente løsninger”, siger salgsdirektør Lars Kestner fra AO.
250 ladestandere om dagen
Hvis den danske vognpark skal bidrage med den 70 procent CO2-reduktion, der er målet i klimaaftalen, skal der være over en million elbiler på gaden om 10 år.
Ifølge Klimarådets beregninger vil der være 130.000 eldrevne varebiler. Det vil alene betyde en reduktion på en halv million tons CO2.
Hvis målsætningen om en million elbiler skal realiseres, vil det kræve, at der opstilles 250 ladestandere i Danmark hver dag frem mod 2030. Det viser beregninger fra Dansk Energi.
En milliardinvestering, som landets installatører vil få en andel i, da ladestandere altid skal installeres af en autoriseret el-installatør.
Det er både ulovligt og forbundet med brandfare, hvis forbrugerne selv sætter ladestandere op i carporten. AO har ikke salg til private.
Læs også: Risiko for klamphuggeri ved opsætning af ladestandere til elbiler
”Man kan sige, at vi tager vores egen medicin. Vi satser stort på ladestandere i vores sortiment, fordi det er nødvendigt, hvis vi skal løse klimaudfordringerne. Men også fordi vi ved, at det er et kæmpe forretningsområde for vores kunder”, siger Lars Kestner.
- SMF