Ny lov kan gøre eldrevne varebiler nødvendige
Folketinget har vedtaget en lov, der giver landets kommuner adgang til at indføre nul-emissionszoner, hvor der kun vil være adgang for eldrevne biler. Det kan skubbe yderligere til salg og leasing af eldrevne varebiler.
De såkaldte nulemissionszoner kan oprettes af kommunerne allerede fra nytår, fremgår det af loven, som Folketinget vedtog i denne uge.
Nulemissionszonerne er ifølge Miljøministeriet tænkt som mindre, afgrænsede byområder, hvor der ikke er langt fra kanten til midten af zonen:
“På den måde vil det i mange tilfælde derfor være muligt at parkere udenfor zonen og gå det sidste stykke ind til en destination i nulemissionszonen, eller skifte til f.eks kollektiv transport eller cykel.”
Flere kommuner har efterspurgt muligheden for at indføre de fossilfrie-zoner og både København og Aarhus er langt med planere.
For bl.a. installationsvirksomheder med kunder i de kommende zoner kan det aktualisere overgangen til eldrevne varebiler.
De seneste tal viser, at salget af eldrevne varebiler vokser støt og i oktober i år udgjorde knap 23 pct. af nyindregistrerede varebiler. Dermed er andelen vokset til det dobbelte i forhold til samme måned i fjor, viser tal fra bilstatistik.dk.
Den nye lov lægger dog visse begrænsninger på kommunernes muligheder.
Det er en forudsætning for etablering af en nulemissionszone, at den ikke må skabe uforholdsmæssig meget mertrafik ved omvejskørsel. Zonen må herudover heller ikke omfatte det strategiske vejnet, som er de vigtigste veje, som forbinder landet, skriver Miljøministeriet.
Med loven kan kommunalbestyrelserne vælge mellem to typer af nulemissionszoner – en, som omfatter persontrafik eller en, som omfatter al trafik inklusive varetransport.
-emte