Ny søgealgoritme skal hjælpe håndværkere med at finde de rigtige produkter
Med inspiration fra Googles søgefunktion har indkøbsplatformen ProSave udviklet en søgealgoritme, der skal gøre det nemmere for håndværkere at finde de ting, de søger.
Selvom der kan synes langt fra Silicon Valley til Skanderborg, kan man alligevel godt lade sig inspirere. Det er tilfældet hos indkøbssystemudvikleren ProSave, der har udviklet en algoritme med udgangspunkt i Googles søgefunktion.
Læs også: Ny platform skal klare tilbud og materialeindkøb hos kunden
Med algoritmen bliver det fremover nemmere for håndværkere at finde de ting, de søger – også selvom ordet ikke nødvendigvis er stavet korrekt:
”Vi har nogle ret sjove eksempler på installatør-jargon og forskellige stavemåder i den del af vores søgemaskine, der håndterer synonymer. De er ikke alle så farverige, men det er super relevant, at brugeren også finder ”Fejlstrømsrelæ”, når han søger på ”Fejlstrømsafbryder”, siger direktør René M. Balslev.
Skal forudsige produkter
Når et produkt kendes under forskellige synonymer, kan det være en udfordring for søgemaskinerne, fordi det gør mængden af søgeresultater større.
Derfor har ProSave udviklet og varemærkeregistreret ProductScore – en avanceret algoritme, der prøver at forudsige, hvilke produkter fra søgeresultatet brugeren leder efter:
”Det har været en stor udfordring, men også en herlig nørdet ambition at arbejde med for udviklerne”, siger René M. Balslev.
Algoritme forbedres over tid
Et af de steder, hvor man har taget algoritmen til sig, er hos el-installatøren Flemming Nielsen – her er man tilfreds med den mere brugervenlige søgemaskine:
”Den er blevet endnu mere brugervenlig. Nu kan man søge meget bredt og finde de resultater, man skal bruge. Det betyder også, at vi kan finde billigere produkter, vi kan bruge i stedet, hvis de lever op til vores kvalitetskrav ”, siger installatør Morten Vestermark.
Læs også: Grundfos vil have digital tvilling til alle produkter i marken
Selvom algoritmen er blevet forbedret, er arbejdet med at forbedre ProSaves søgninger dog langt fra forbi, oplyser René M. Balslev:
”Vi bygger hele tiden videre på algoritmen, så den bliver bedre og bedre over tid, fordi vi kan se flere mønstre i relevansen af produkter via mere data. Samtidig kommer vi også med forbedringer til søgningerne – eksempelvis facetteret søgning, som vi snart ruller ud”.
I takt med algoritmens udvikling vil han heller ikke udelukke, at han kommer til at tage patent på teknologien.
- EL