Ny teknologi øger hygiejne og velvære på badeværelset
Forbrugere og virksomheder efterspørger i højere grad mere teknologiske løsninger i badeværelset – både for at tilføre et præg af luksus og velvære samt for at mindske bakteriespredningen og gøre rengøringsarbejdet mere overkommeligt.
I mange år har køkkenet været i fokus, når talen er faldet på ’det intelligente hjem’, hvor teknologi kan være med til at gøre hverdagen nemmere. Men nu er turen kommet til badeværelset, hvor intelligente løsninger i stigende grad vinder indpas.
Læs også: Oras og NOA udvikler strategisk badeværelsesdesign
Det vil blandt andet give mere hygiejniske toiletbesøg samt intelligente bade, der selv tilpasser vandtemperatur og –mængde til den enkelte brugers krav. Ligeledes vil berøringsfrie armaturer – der både er vandbesparende og mere hygiejniske – ses i stadig flere hjem.
Forbrugeren efterspørger teknologiske og hygiejniske løsninger
”Vi oplever i højere grad, at vores kunder efterspørger douchetoilettet, der ellers tidligere kun var noget man så på institutioner. Et douchetoilet med varmt vand er mere grundigt, mere skånsomt og mere velgørende end at bruge toiletpapir, og det er noget forbrugeren kan se en fordel i”, siger Per Quitzau, direktør hos VVS-installatøren Quitzau.
Udover douchetoilettet er også rimløse toiletter – hvor vandet sprøjtes ud fra ét punkt – blevet mere populære. Det samme gælder den berøringsfrie trykknap ved toilettet, og berøringsfrie armaturer ved vasken. Vel at mærke i private hjem og ikke kun på institutioner, arbejdspladser og andre steder, hvor mange færdes.
Det skyldes dels, at de berøringsfrie løsninger er mere hygiejniske og derfor kræver mindre rengøring, dels at de sænker vandforbruget, fordi vandet løber i kortere tid, når man ikke manuelt skal tænde og slukke for vandet ved håndvask.
”Forbrugerne efterspørger i stigende grad, at badeværelset er nemmere at holde rent og samtidig er mere skånsomt for miljøet. Både det berøringsfrie armatur og sensorknappen ved toilettet er eksempler på dette, da funktionerne sparer på vandet og mindsker bakteriesamlingen”, forklarer Christina Oustrup, indretningschef hos Shape House, butik og showroom for bad og bolig.
Appstyring og blødgøringsanlæg på vej frem
”Der kommer flere apps på markedet, der kan styre forskellige funktioner i huset, og badet er ingen undtagelse. Det gælder både lys- og lyd-regulering samt forvarmning af badevandet i brusenichen eller badekarret”, siger Per Quitzau.
Om Quitzau
Quitzau A/S er stiftet af Per Quitzau, der er autoriseret VVS-installatør og certificeret energivejleder med mange års erfaring inden for faget. Quitzau A/S arbejder primært i Esbjerg samt omegn og er medlem af den landsdækkende VVS-kæde Bedre Bad - Bedre Energi.
Men hvor Per Quitzau fremhæver en stigning i installationen af LED-lys i forskellige farver og placering – foruden højtalere og tv – oplever Christina Oustrup en anden tendens. På Sjælland, hvor kalkniveauet er langt højere end det meste af Jylland, er det således blødgøringsanlæg, der sælger mere og mere.
Til gengæld er de enige om, at spa- og boblebad har haft sin storhedstid, og at forbrugerne i dag foretrækker det traditionelle badekar og den udvidede bruseniche med ekstra velvære.
”Vi oplever i stigende grad, at vores kunder er ved at vende tilbage til luksus og velværefølelsen – og både vælger dobbeltarmaturer og rainshower-bruseren, selvom det ikke nødvendigvis er det mest vandbesparende. Jeg kan mærke, at kunderne tager det mere som en selvfølge, at alle løsninger er miljøbevidste, og at de derfor godt kan fokusere mere på velvære”, vurderer Per Quitzau.
Naturfarver og kobberarmaturer skaber liv på badeværelset
Forbrugerne er også over en bred kam mere villige til at lægge flere penge i badeværelset end tidligere.
Tendensen inden for materialevalg bærer også præg af, at badeværelset skal være nemt at holde, og at materialerne skal være så vedligeholdelsesfrie og bæredygtige som mulige.
Ligeledes kommer farverne på badeværelset til at skabe et personligt præg på det ellers ofte klassiske udtryk. Særligt farvede armaturer i kobber og messing er populære til at skabe liv i rummet.
”For de lidt mere modige kunder kan det blandet andet være marmor, træ eller fliser lagt i sildebensmønster, der kommer i spil. Badeværelsets formål er at skabe ro og velvære, og mindske rengøringsarbejdet. Det afspejles i store, ens flader enten i beton eller store sten, eller fliser med meget få eller slet ingen fuger. Jeg oplever mest, at stilen holdes i klassiske lyse eller grå nuancer, og at kunderne i stedet bryder med en enkelt væg, brusenichen eller armaturet i en afstikkende farve”, siger Christina Oustrup.
Den miljøbevidste forbruger søger mere luksus i erhvervslivet
Inden for hoteller og erhverv er der også kommet mere fokus på medarbejdertrivsel og kundetilfredshed, hvor det i mange år har handlet mest om at holde prisen nede, både på design og vand- og energibesparelse.
Om Shape House
Shape House blev stiftet i 2014 og består af et team med over 100 års samlet erfaring inden for bad, design og indretninger af badeværelser. Shape House handler primært med private og har et 800 m2 showroom i Rødovre.
Læs også: Grohe: ISH er mulighedernes legeplads
”Hoteller – og deres kunder – er naturligvis stadig opmærksomme på energi- og vandbesparende løsninger. Det miljøbevidste har været så meget i fokus i hotelbranchen de sidste mange år, at man nærmest kunne gå i bad og komme ud knastør", siger Per Quitzau og fortsætter:
"Man er altså begyndt at skrue lidt op igen for velvære og luksus, så der er bedre balance mellem velvære og miljøbevidsthed”, siger han.