Ny teknologi sikrer nødvendige værktøjer til enhver tid
I en travl hverdag med mange opgaver og jobs er glemt værktøj noget, som mange håndværkere har prøvet. Det giver forsinkelser og spildture og kan i sidste ende ses på bundlinjen hos aktører i bygge- og anlægsbranchen. Det vil en helt ny teknologi gøre op med.
I bygge- og anlægsbranchens bestræbelser på at opnå økonomiske besparelser og bidrage til et mere bæredygtigt byggeri og den grønne omstilling, så er effektivisering et af nøgleordene.
Derfor har ABAX, der er en af Europas største teknologivirksomheder med løsninger til flådestyring og udstyrskontrol, lanceret en banebrydende service, som giver realtidskontrol over beholdning af værktøj og udstyr på tværs af flåden af køretøjer.
Morten Strand, administrerende direktør i ABAX, forklarer, at aktører i byggebranchen med flåder af køretøj og værdifuldt udstyr vil have gavn af den nye løsning ABAX Smart Inventory.
”Hos ABAX stræber vi altid efter at gøre hverdagen nemmere for vores kunder med løsninger, der hjælper med at administrere den mobile del af virksomheden – det kalder vi Smart Mobility. Vores nye løsning, som er den første af sin art på markedet, kommer til at hjælpe kunder i alle brancher med at opnå stor effektivitet”, siger Morten Strand.
ABAX Smart Inventory adviserer inden for få minutter både chauffør og flådeleder i tilfælde af, at et køretøj senest 10 minutter efter afgang mangler et bestemt stykke værktøj. Den hurtige reaktionstid giver den enkelte virksomhed økonomiske besparelser, da tabte arbejdstimer minimeres, ligesom klimabelastningen reduceres ved færre spildture.
Senior Product Owner hos ABAX, Stig Fossum, udtaler:
”Vi har udviklet ABAX Smart Inventory for at imødekomme et behov, som mange har efterspurgt i flere år. Vi ved, at der ofte spildes både tid og penge, fordi køretøjer ikke er korrekt udstyret, eller fordi værktøj glemmes ude på opgaven. Tracking er i sig selv nyttigt for at identificere, hvor værktøj, maskiner og biler er, og med ABAX Smart Inventory tager vi det skridtet videre. Ved at sende beskeder, når et værktøj bliver glemt eller tabt, giver det flåde- og virksomhedsejere en ekstra tryghed om, at chaufførerne har de nødvendige værktøjer til enhver tid”, siger Stig Fossum.
Læs også: En rygsæk lidt ud over det sædvanlige
ABAX Smart Inventory er nemt at bruge. Man skal blot montere ABAX-trackingenheden på de værktøjer, man ønsker at spore, og montere en hovedtracker i de køretøjer, man ønsker at tilføje en inventarliste til. ABAX dashboard bruges til at oprette en liste over fuldt inventar af værktøj og udstyr, og man kan tildele op til 20 værktøjer eller udstyrsdele fra lageret til et bestemt køretøj. Man kan tildele et værktøj til et andet køretøj eller fjerne det når som helst.
Hvis et køretøj forlader et område i ti minutter uden en af de tildelte genstande, vil man få en besked. Man kan registrere to forskellige telefonnumre og op til ti forskellige e-mailadresser. Man kan modtage så mange beskeder som muligt. Beskederne gør det muligt hurtigt at returnere og hente det glemte. Alternativt kan genstanden tildeles et andet køretøj. Med ABAX Smart Inventory sparer kunderne tid, penge og ressourcer. Køretøjerne er altid fuldt udstyrede, og intet værktøj eller udstyr bliver glemt ved en fejltagelse.
- PiB