Ny undersøgelse: Forbrugere prioriterer fortsat pris over bæredygtighed

En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov på vegne af sanitetsvirksomheden GROHE viser, at forbrugere fortsat prioriterer pris over bæredygtighed ved købsbeslutningen. Adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen kommer med en løsning på, hvordan vi får forbrugerne til at tage det bæredygtige valg.

Forbrugere har tendens til at tænke kortsigtet i købssituationen, fortæller Pelle Guldborg Hansen, adfærsforsker ved Roskilde Universtitet. Foto: Arkivfoto.

Ser vi situationen udefra, ville mange nok tro, at bæredygtighed i dag, er en af de variable, der vejer tungest, når vi står og skal købe nyt til hjemmet. Det er dog ikke, hvad en undersøgelse, foretaget af YouGov på vegne af GROHE viser. I stedet er prisen fortsat det entydigt vigtigste for danskerne.

Hvor over halvdelen af de adspurgte svarer, at de vægter prisen højest i en købsproces, svarer kun en fjerdedel, at de vægter bæredygtighed højest. Og hvordan får vi så forbrugerne til at vælge det mere bæredygtige produkt? Ifølge Pelle Guldborg Hansen, der er adfærdsforsker ved Roskilde Universitet, skal kommunikationen af produktets pris nuanceres. Udover at vi får vist købsomkostningerne, skal vi synliggøre forbrugs- og leveomkostninger i markedsføringen af produkter.

”De fleste forbrugere har en tendens til at tænke kortsigtet i en købssituation. De tænker på, hvad prisen er her og nu, men ikke hvad det på længere sigt kommer til at koste dem at vælge det umiddelbart billigere produkt fremfor det dyrere. Det skal virksomheder hjælpe dem til at tænke over,” fortæller Pelle Guldborg Hansen.

LÆS OGSÅ: Ekspert til danske virksomheder: Op med jeres priser!

Ifølge Pelle Guldborg Hansen er det en hjælp for forbrugeren at vide, hvad produktet koster dem over tid og fremhæve dette i købssituationen. Tager man et brusehoved som eksempel, er engangsbetalingen for det vandbesparende højere end for det almindelige, men måler du over produktets levetid, er det vandbesparende billigere. Det er til at tage og føle på for forbrugeren, mener Pelle Guldborg Hansen.

Det skal give mening i forbrugernes øjne
Udover at forbrugerne prioriterer pris over bæredygtighed, viser undersøgelsen også, at det er de færreste, der vil betale en højere pris for et bæredygtigt produkt. Lige over en tredjedel mener ikke, at de vil betale mere for et bæredygtigt produkt, og en tredjedel svarer, at de kun vil betale op til 10 procent mere for et bæredygtigt produkt.

”Hvis man vil have forbrugerne til at betale mere for bæredygtige produkter, er man nødt til at gøre opmærksom på de ellers skjulte levetids- og miljøomkostninger. Ved at fremhæve forbrugs- og leveomkostningerne for forbrugeren får man de fremtidige omkostninger til at vægte tungere i beslutningsøjeblikket. Man behøver således egentlig ikke at ændre på prisen, men man kan få forbrugeren til at tage beslutningen i et større perspektiv, hvorved forbrugeren nudges til at vælge det mere bæredygtige produkt,” fortæller Pelle Guldborg Hansen.

-AKJ

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

07.11.2025BLICHFELD POWER & MEASUREMENTS A/S

Sponseret

Skal du finde jordfejl på solcelleparker?

07.11.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

Sådan øges sikkerheden med kodning af stik

05.11.2025Wexøe A/S

Sponseret

De nye hulsave fra Kaiser

05.11.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Digital Elektriker Event: Bliv klar til fremtiden - når det passer ind i din arbejdsdag

05.11.2025Alcadon ApS

Sponseret

[AFSKEDSRECEPTION] Kom og sig farvel til Susanne

04.11.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

Rækkeklemmer med Push-X teknologi til fortrådning fra 0,34 mm2 uden tylle

03.11.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Helt ny Lauritz Knudsen-afbryderserie for første gang i 40 år

31.10.2025Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle