Ny undersøgelse: Forbrugere prioriterer fortsat pris over bæredygtighed

En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov på vegne af sanitetsvirksomheden GROHE viser, at forbrugere fortsat prioriterer pris over bæredygtighed ved købsbeslutningen. Adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen kommer med en løsning på, hvordan vi får forbrugerne til at tage det bæredygtige valg.

Forbrugere har tendens til at tænke kortsigtet i købssituationen, fortæller Pelle Guldborg Hansen, adfærsforsker ved Roskilde Universtitet. Foto: Arkivfoto.

Ser vi situationen udefra, ville mange nok tro, at bæredygtighed i dag, er en af de variable, der vejer tungest, når vi står og skal købe nyt til hjemmet. Det er dog ikke, hvad en undersøgelse, foretaget af YouGov på vegne af GROHE viser. I stedet er prisen fortsat det entydigt vigtigste for danskerne.

Hvor over halvdelen af de adspurgte svarer, at de vægter prisen højest i en købsproces, svarer kun en fjerdedel, at de vægter bæredygtighed højest. Og hvordan får vi så forbrugerne til at vælge det mere bæredygtige produkt? Ifølge Pelle Guldborg Hansen, der er adfærdsforsker ved Roskilde Universitet, skal kommunikationen af produktets pris nuanceres. Udover at vi får vist købsomkostningerne, skal vi synliggøre forbrugs- og leveomkostninger i markedsføringen af produkter.

”De fleste forbrugere har en tendens til at tænke kortsigtet i en købssituation. De tænker på, hvad prisen er her og nu, men ikke hvad det på længere sigt kommer til at koste dem at vælge det umiddelbart billigere produkt fremfor det dyrere. Det skal virksomheder hjælpe dem til at tænke over,” fortæller Pelle Guldborg Hansen.

LÆS OGSÅ: Ekspert til danske virksomheder: Op med jeres priser!

Ifølge Pelle Guldborg Hansen er det en hjælp for forbrugeren at vide, hvad produktet koster dem over tid og fremhæve dette i købssituationen. Tager man et brusehoved som eksempel, er engangsbetalingen for det vandbesparende højere end for det almindelige, men måler du over produktets levetid, er det vandbesparende billigere. Det er til at tage og føle på for forbrugeren, mener Pelle Guldborg Hansen.

Det skal give mening i forbrugernes øjne
Udover at forbrugerne prioriterer pris over bæredygtighed, viser undersøgelsen også, at det er de færreste, der vil betale en højere pris for et bæredygtigt produkt. Lige over en tredjedel mener ikke, at de vil betale mere for et bæredygtigt produkt, og en tredjedel svarer, at de kun vil betale op til 10 procent mere for et bæredygtigt produkt.

”Hvis man vil have forbrugerne til at betale mere for bæredygtige produkter, er man nødt til at gøre opmærksom på de ellers skjulte levetids- og miljøomkostninger. Ved at fremhæve forbrugs- og leveomkostningerne for forbrugeren får man de fremtidige omkostninger til at vægte tungere i beslutningsøjeblikket. Man behøver således egentlig ikke at ændre på prisen, men man kan få forbrugeren til at tage beslutningen i et større perspektiv, hvorved forbrugeren nudges til at vælge det mere bæredygtige produkt,” fortæller Pelle Guldborg Hansen.

-AKJ

Solar Danmark

Sponseret

Mød dine kollegaer i branchen til en gratis netværksdag

Installator.dk

Presset branche samler tunge profiler på Varmepumpedagen 2024

Relateret indhold

18.11.2024Installator.dk

N1 sænker nettariffen i 2023

18.11.2024Installator.dk

Geotermisk fjernvarme på vej i Storkøbenhavn

13.11.2024Alcadon ApS

Sponseret

TAPPER - hvad og hvorfor?

13.11.2024Fagerhult AS

Sponseret

Fagerhult lancerer Control Track Versa – bæredygtigt lys til kontorlokaler

13.11.2024Installator.dk

Looad.dk tilbyder nu refusion af elafgift til elbilsejere med solceller

12.11.2024Eaton Electric Danmark

Sponseret

Hvad er transientbeskyttelse og hvorfor er det så vigtigt?

12.11.2024Elma Instruments A/S

Sponseret

NYHED - ATEX-multimeter til Ex-zoner

11.11.2024Alcadon ApS

Sponseret

[SE BILLEDERNE] Det er jo ligesom LEGO-klodser...

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Ejby - FYN)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

12.11.2024

Tid

08:00

Sted

Fjelsted Skov, Store Landevej 92, 5592 Ejby (FYN)

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Ventilationsanlæg - indregulering og måling

Tre koncentrerede kursusdage, hvor du får styr på teorien og får koblet praktikken rigtigt på - her følges teorien op med praktikken.

Dato

19.11.2024

Sted

Taastrup

Danvak
Kursus
BR18, brandsikring, krav og løsninger

Bliv skarp på BR18’s brandkrav og få en gennemgang af certificerede rådgiveres funktion og konsekvens for rådgivere, byggeledere, installatører m.fl.

Dato

19.11.2024

Tid

08:00

Sted

Horisont Hotel & Konference, Agro Food Park 10, 8200 Aarhus N

Solar Danmark
Messe
Blue Install Network for elinstallatører - Odense

Kom til et spændende netværksmøde med fire aktuelle temaer, besøg minimessen og slut dagen af med lidt god mad.

Dato

19.11.2024

Tid

14:00

Sted

Odense

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
KOMPETENCEGIVENDE - Servicekursus

Kurset giver dig et dybere kendskab til udførsel af et serviceeftersyn og gør dig i stand til at foretage et lovpligtigt serviceeftersyn samt indregulering af Vølunds varmepumper.

Dato

20.11.2024

Tid

08:00

Avidenz A/S
Kursus
Sagkyndig - lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler (Ringsted)

Tag dette kursus i lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler. Spar penge, og foretag de lovpligtige eftersyn, når det passer ind i jeres planlægning.

Dato

20.11.2024

Tid

09:00

Sted

Scandic Ringsted, Nørretorv 57, 4100 Ringsted