Ny undersøgelse: Forbrugere prioriterer fortsat pris over bæredygtighed

En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov på vegne af sanitetsvirksomheden GROHE viser, at forbrugere fortsat prioriterer pris over bæredygtighed ved købsbeslutningen. Adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen kommer med en løsning på, hvordan vi får forbrugerne til at tage det bæredygtige valg.

Forbrugere har tendens til at tænke kortsigtet i købssituationen, fortæller Pelle Guldborg Hansen, adfærsforsker ved Roskilde Universtitet. Foto: Arkivfoto.

Ser vi situationen udefra, ville mange nok tro, at bæredygtighed i dag, er en af de variable, der vejer tungest, når vi står og skal købe nyt til hjemmet. Det er dog ikke, hvad en undersøgelse, foretaget af YouGov på vegne af GROHE viser. I stedet er prisen fortsat det entydigt vigtigste for danskerne.

Hvor over halvdelen af de adspurgte svarer, at de vægter prisen højest i en købsproces, svarer kun en fjerdedel, at de vægter bæredygtighed højest. Og hvordan får vi så forbrugerne til at vælge det mere bæredygtige produkt? Ifølge Pelle Guldborg Hansen, der er adfærdsforsker ved Roskilde Universitet, skal kommunikationen af produktets pris nuanceres. Udover at vi får vist købsomkostningerne, skal vi synliggøre forbrugs- og leveomkostninger i markedsføringen af produkter.

”De fleste forbrugere har en tendens til at tænke kortsigtet i en købssituation. De tænker på, hvad prisen er her og nu, men ikke hvad det på længere sigt kommer til at koste dem at vælge det umiddelbart billigere produkt fremfor det dyrere. Det skal virksomheder hjælpe dem til at tænke over,” fortæller Pelle Guldborg Hansen.

LÆS OGSÅ: Ekspert til danske virksomheder: Op med jeres priser!

Ifølge Pelle Guldborg Hansen er det en hjælp for forbrugeren at vide, hvad produktet koster dem over tid og fremhæve dette i købssituationen. Tager man et brusehoved som eksempel, er engangsbetalingen for det vandbesparende højere end for det almindelige, men måler du over produktets levetid, er det vandbesparende billigere. Det er til at tage og føle på for forbrugeren, mener Pelle Guldborg Hansen.

Det skal give mening i forbrugernes øjne
Udover at forbrugerne prioriterer pris over bæredygtighed, viser undersøgelsen også, at det er de færreste, der vil betale en højere pris for et bæredygtigt produkt. Lige over en tredjedel mener ikke, at de vil betale mere for et bæredygtigt produkt, og en tredjedel svarer, at de kun vil betale op til 10 procent mere for et bæredygtigt produkt.

”Hvis man vil have forbrugerne til at betale mere for bæredygtige produkter, er man nødt til at gøre opmærksom på de ellers skjulte levetids- og miljøomkostninger. Ved at fremhæve forbrugs- og leveomkostningerne for forbrugeren får man de fremtidige omkostninger til at vægte tungere i beslutningsøjeblikket. Man behøver således egentlig ikke at ændre på prisen, men man kan få forbrugeren til at tage beslutningen i et større perspektiv, hvorved forbrugeren nudges til at vælge det mere bæredygtige produkt,” fortæller Pelle Guldborg Hansen.

-AKJ

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Følger du installationsreglerne for sikringselementer i boligtavler?

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Relateret indhold

10.07.2025POWER TECHNIC ApS

Sponseret

3200W DC/AC inverter med indbygget UPS-funktion

10.07.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Installer, indstil og glem det: Ny timerafbryder fra LK FUGA

08.07.2025POWER TECHNIC ApS

Sponseret

2200W DC/AC inverter med indbygget UPS funktion

08.07.2025Installator.dk

PowerGo klar med 300 nye ladepunkter

08.07.2025Eaton Electric Danmark

Sponseret

Ny rapport: Elnettet står over for to massive udfordringer

06.07.2025Alcadon ApS

Sponseret

Så du webinaret med STL og Alcadon?

04.07.2025Ecofoss/Green:ID

Sponseret

Elegant spejlbelysning med integreret LED

04.07.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

CCS megawatt ladekabler op til 1.000 kW – High Power Charging genopfundet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Ledelse med Data – AI strategi og lederskab

Hvordan kan data udnyttes til ledelsesmæssig beslutningstagning? Hvad er forretningsværdien ved at bruge data og intelligent analyse som AI, hvad er udfordringerne, og hvordan kan vi løse dem?

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtighed og digitalisering

Styrk dine færdigheder inden for forbedring af bæredygtighed, bæredygtighedsrapportering og digitalisering med dette kursus.

Dato

29.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

09.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Boliginstallationer og teknisk beregning på kredsløb

Vil du være med til at sikre el til danske boliger? Så få redskaberne til at planlægge, installere og beregne deres el-installationer.

Dato

25.08.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup