Nyt badkoncept vil skabe unikke badserier for danske byggemarkeder
Nordic Bath, der står bag badeværelsesserien ’Duxa’ i Norge, er klar til at indtage Danmark med et unikt koncept, der gør det muligt for detailhandlen og specialkæderne inden for vvs at skabe sit helt eget badunivers.
En hel badeværelsesserie, et specialudviklet badeværelsesmøbel eller en klassisk vask i eget navn. Det kan meget vel være en fast del af sortimentet, som de større byggemarkedskæder i fremtiden vil kunne tilbyde deres kunder.
I hvert fald hvis det står til badleverandøren Nordic Bath, der netop har etableret sig på dansk grund. Konceptet med Nordic Bath er en 'one-stop-shop' inden for bad. Det skal gøre det muligt for detailhandlen at have et samlet brand, afdeling eller udvalg i forretningen med badeværelsesinventar.
Læs også: Ny komplet badeværelsesserie fra Duravit
Når Nordic Bath udvikler badkoncepter, står Nordic Baths navn derfor heller aldrig på emballagen. Badeværelsesprodukterne udvikles nemlig som et såkaldt 'private label' i samarbejde med kunden. I sidste ende markedsføres produkterne som byggemarkedets eget varemærke.
“De fleste kender supermarkedernes egne mærkevareprodukter som Änglamark, X-tra og Princip, der alle er private labels. Vi mener, at også de danske byggemarkeder i langt højere grad end tidligere har behov for at have deres egne mærkevarer. Det kræver rigtig meget at bygge sin egen badeværelsesserie fra bunden, og derfor hjælper vi byggemarkederne med at udvikle produkter, produktserier og brands inden for badeværelsessegmentet”, fortæller administrerende direktør i Nordic Bath, John Aamodt.
Private labels er kommet for at blive
Selvom Nordic Bath er en nyetableret virksomhed, så har holdet bag virksomheden flere års erfaring med udvikling af produktserier og private labels. Bag Nordic Bath står nemlig nordiske ITP Group, der har specialiseret sig i Supply Chain Management. I Norge har Nordic Bath udviklet badeværelsesbrandet Duxa, der forhandles i Coops forretninger landet over.
“Vi er meget stolte af den rejse, som vi har været på med Duxa i Norge, og vi er taknemmelige for den måde, som Coop og ikke mindst nordmændene har omfavnet brandet på. Vi er sikre på, at der også gemmer sig et stort potentiale i Danmark”, siger John Aamodt.
Læs også: AXOR præsenterer tre eksklusive badeværelseskoncepter
Håbet om at få Duxa på det danske marked og udvikle fremtidens badkoncepter for de danske byggemarkeder har måske mulighed for at blive indfriet. En undersøgelse foretaget af Danmarks Radio i 2017, viste nemlig, at private labels vinder større og større udbredelse.
Hver gang en supermarkedskunde i 2017 lagde 100 kroner i en dagligvarebutik, gik næsten en tredjedel af pengene til supermarkedernes private labels. Dengang var der tale om en stigning på 45 procent i forhold til 10 år tidligere.
“Vores fornemmelse er, at tendensen med private labels er kommet for at blive. Der er rigtig mange fordele i at tilbyde sine kunder et produkt, som er udviklet og produceret af forretningen selv. For eksempel sikrer det kontrol med hele produktionen. Lige fra kvalitet og emballage til arbejdsforhold og shipping”, siger John Aamodt.
- HCL